Uitgeverij Volt weet met Verovering, het eerste deel van de Game On boekenreeks, Kristen Callihan toe te voegen aan hun boekenfonds. Naast populaire boeken van schrijvers zoals Vi Keeland en Cora Carmack is het Callihans beurt om te stralen. Met het boek Verleiding vertelt ze het verhaal over Ivy Mackenzie en Gray Grayson.

Ivy baalt als een stekker als ze hoort dat haar vader haar geliefde roze auto heeft uitgeleend aan een footballspeler die hij vertegenwoordigt. Veel actie kan ze niet ondernemen vanuit Londen, maar even een streng appje sturen naar de speler om hem te waarschuwen dat ze verwacht dat ze haar auto in nette staat ook weer terugkrijgt, is toch geen probleem? Voor ze er al erg in heeft loopt ze de hele tijd met Gray te appen en ontstaat er een hechte vriendschap. Maar na een tijdje keert ze weer terug naar huis en komt ze oog in oog te staan met Gray. Is deze vriendschap ook bestemd tegen de terugkeer van Ivy of lopen de gevoelens hoger op?

En op die vraag heb je als lezer ook gelijk al je antwoord. Wat voor een standaard feelgood roman niet zo gek is want op zich is het einde meestal al wel voorspelbaar. Echter is de spanning en de twist in het verhaal hetgeen wat de lezer voornamelijk boeit. En daar weet Callihan juist de plank mis te slaan.

Ivy en Gray zijn vanaf de proloog al vrienden, ook al merk je als lezer dat er meer achter zit. De luchtige gesprekken over seks en het geplaag over en weer geven duidelijk aan dat ze om elkaar heen draaien. Ivy heeft als excuus dat ze geen relatie wilt met een footballspeler en al helemaal niet met iemand voor wie seks niks betekent. Gray daarentegen heeft gewoon een plaat voor z’n kop en ontkent dat hij ook maar iets voor Ivy voelt.

Op zich is dat niet zo erg. Het is een typische feelgood boek wat wel vaker begint met om elkaar heen draaien. Maar daar gaat het fout, hier begint het verhaal niet alleen met de ‘friendzone’, de hoofdpersonen blijven in elkaars ‘friendzone’ voor het merendeel van het verhaal. De spanning van de aantrekkingskracht wordt minder realistisch neergezet en de rode draad wordt ook minder sterk weergegeven. Waardoor je als lezer al snel geneigd bent om af te haken.

Na meer dan de helft gelezen te hebben komen er eindelijk wat nieuwe personages aan bod die voor de nodige nieuwsgierigheid zorgen. Ook hier weet Callihan de personages wel wat vorm te geven, maar weet ze geen verhaal aan vast te knopen. De bijrollen zullen geen grote effecten hebben op de hoofdrollen en hadden zelfs beter eruit gehaald kunnen worden.

Met Verleiding weet Callihan een matig tweede Nederlandstalige boek neer te zetten. Ondanks dat het verhaal zich van diepgang en drama ontbreekt, weet Callihan zich toch de redden in haar humor en de vrij makkelijke en luchtige karakters. Met deze boeken weet ze dan wel niet mijn favoriete schrijfster te worden, ze weet wel een schrijfster te worden die ik misschien, al wel niet in de voorbije toekomst, nog wel eens een kans zou willen geven.

Reacties op: Te veel geromantiseerd in een 'friendzone'

Verleiding - Kristen Callihan