Het Amsterdamse Joodse meisje Alie krijgt in 1941 voor haar 12e verjaardag een poezie-album. Al haar vriendinnetjes schrijven een gedichtje in het album. Het is 1941, oorlog, Jodenvervolging.....
De vader van Alie overlijdt in een kamp, dec 1942, Alie en haar moeder worden in 1942 opgepakt en naar kamp Vught gebracht, zus Gretha meldt zichzelf om bij haar moeder en zus te zijn. Alie en moeder worden echter gedeporteerd naar Sobibor waar ze worden omgebracht. Gretha moet achterblijven in Vught, en wordt overgebracht naar Auschwitz. Na de bevrijding komt ze thuis en vindt het poezie-album van Alie. Gretha schrijft alsnog en als laatste een gedichtje voor Alie in het album.

Aan het einde van haar leven geeft Gretha het album aan de tweede vader van Claudia Carli.
Na veel research, gesprekken, zoektochten heeft Claudia alles over Alie, haar ouders en zus en vriendinnen vastgelegd in dit boek. Dit heeft ze op een hele mooie wijze gedaan. Alle gedichtjes zijn opgenomen in het boek, daaromheen het verhaal van de betreffende schrijfster.
Het is een zeer indrukwekkend, intens verdrietig, zeer aangrijpend boek geworden.

""Krijgt iedere Jood in Nederland een ster" vraagt Alie. Gretha knikt. "Ieder vier". "Hoeveel sterren zijn dat wel niet?" vraagt Alie. "Een hele hemel vol," zucht Gretha (pagina 131)

Reacties op: Een hele wereld in een klein album (pag 8)

Zoo lang ik hoop te leven - Claudia Carli
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99