Perfecte resten … een gruwelijk goede roman.

Freddy Was 30 november 2019 Auteur
Dat is het minste wat je kan zeggen van dit boek. Helen Fields zet hier een figuur neer die niet zou misstaan in een horrorserie, en dan heb ik het over de moordenaar die we overigens al snel in het boek tegenkomen. Als lezer weet je meteen wie verantwoordelijk is voor de brute moorden en kidnapping. Dit personage is een intelligente docent maar, en dat vermoed zijn onmiddellijke omgeving hoegenaamd niet, ook een verschrikkelijk psychopaat.
Het hoofdpersonage, Luc Callanach, een van oorsprong Franse rechercheur – hij belandt door persoonlijke problemen uiteindelijk in Schotland, waar de roman zich ook afspeelt – onderzoekt op zijn eigengereide manier de misdaden. Hij kruist regelmatig het pad met Ava Turner, die zich bezighoudt met haar eigen onderzoek.
Fields verpakte drie verhaallijnen in haar debuut: de aanpak van Callanach, de wijze waarop Turner haar zaak afhandelt en tenslotte de krankzinnige leefwereld van de moordenaar. Die drie verhaallijnen vullen elkaar naadloos aan en zorgen, naarmate het verhaal vordert, voor een spanningsboog die er mag zijn.
Pakweg de eerste 80 pagina’s raakten mij niet echt, maar hoe verder ik in het verhaal verzeilde, hoe meer ik snakte naar het einde van het boek. Niet omdat ik er vanaf wilde, integendeel, ik moest weten hoe dit zou aflopen. De spanning was te snijden, zegt men dan. Meestal lees ik twee tot drie boeken tegelijk, maar dat lukte hier niet echt. Perfecte resten is sowieso verslavend. Heel knap debuut. Ben benieuwd naar de volgende delen. Laat Helen Fields maar komen.

Meer recensies van Freddy Was