Anno 2070 een blik in de toekomst

Recensie van Anno 2070, een blik in de toekomst.
Wijze van lezen: e book
Auteur: Pieter Harting (1812-1885)pseudoniem Dr. Dioscoridis.
Hij was onder andere bioloog, arts en wiskundige.
Hij werd bekend door zijn verbeterde ontwerpen van microscopen.
Hij studeerde medicijnen aan de universiteit van Utrecht. Hij werkte enkele jaren als arts en daarna als hoogleraar aan het Athaneum te Franeker. Ook wat hij bijzonder hoogleraar en hoogleraar aan de universiteit van Utrecht in Farmalogie en Plantelogie. Naast vele wetenschappelijke publicaties schreef hij in 1865 het boek Anno 2065. Later herschreef hij in 1870 het boek naar anno 2070.
Hertaling uitgevoerd door: Bianca Nederhof.
Bianca heeft het hertaald om het boek prettiger leesbaar te maken in hedendaagse taal en aan 2020.
Stukje tekst wat ik mooi vindt:
Ook komt hij , Dr. Dioscoridis , tot de conclusie dat er altijd oplichters zullen bestaan, die gebruikmaken van de goedgelovigheid van mensen. Want wie koopt er nu aandelen in een bedrijf dat beweert tin te kunnen gaan mijnen op de maan?Hierbij denkt Dioscorides dan ook: Arme mensheid! Zult u dan altijd dezelfde blijven, steeds de slaaf van uw hartstochten en daardoor de speelbal van hen die er voor hun eigen voordeel misbruik van proberen te maken?
Dit stukje is zo mooi omdat de mensheid in welke eeuw of tijd dan ook altijd zullen worden opgelicht.
Het verhaal:
Dr. Dioscoridis maakt in 1870 een futuristische en zeer indrukwekkende reis in het jaar 2070. Dit doet hij in gedachten als hij wegdommelt in zijn leunstoel.
Hij bevindt zich ineens in Londiania. Op een groot plein.
Daarvan maakt het vroegere Londen slechts een klein gedeelte uit. Hij wordt vriendelijk bejegend door Roger Baco, die in de 13e eeuw leefde en zijn tijdgenoten ver vooruit was in zijn kennis over natuur en zijn helderheid van oordeel. Ook de vriendin van Roger Baco, Phantasia vergezelt hen.
Zij leidden hem rond in Londiania.
Dr. Dioscoridis verwonderd en verbaast zich continu. Het voorbeeld van een Amerikaanse zangeres door het wonder van de telefoon, afgehuurd door directeuren van opera’s, haar stem ten gehore brengt.
Ook verwonderd hij zich over de ontzettend grote bibliotheken waarvan alle lagen van de bevolking toegang hebben tot boeken. Boeken die alle kennis van de wereld bevatten. Zelfs de gewone arbeider. Dat zij hebben leren lezen om de kennis uit deze boeken op te doen.
Mijn mening:
Ik had in eerste instantie moeite om in het verhaal te komen. Door de vele opsommingen van ontwikkelingen op wetenschappelijk en digitaal vlak in alle tijdperken. Maar naarmate ik langer las kwam ik steeds beter in het verhaal.
Doordat het boek in de Ik vorm geschreven is voelde het voor mij dat ik naast Dr. Dioscorides liep in gezelschap van Baco en zijn vriendin Phantasia. Ik vond het ook prachtig hoe visionair de auteur in 1870 al in de toekomst kon kijken.
En hoe hij zijn avontuur wat hij droomt gedetailleerd en beeldend vertelt. Je bent er als lezer daadwerkelijk bij. De voetnoten met extra uitleg zijn prettig in de tekst geplaatst. Leerzaam vind ik persoonlijk de teksten in het Latijn en de vertaling.
Ook ik zou het fascinerend gevonden hebben net als Bianca Nederhof om Dr. Dioscordis rond te leiden door het hedendaagse 2020. Zodat hij met eigen ogen kan zien hoever onze wereld al is met de ontwikkelingen die in zijn tijd nog in de kinderschoenen stonden. Zaken die nu zo normaal zijn zoals de leerplicht, het stemrecht en vrouwenemancipatie. En de manier van examineren bij opleidingen.
Conclusie:
Ik vind dit boek een mooie en interessante toevoeging aan de enorme hoeveelheid boeken waaruit wij als lezers kunnen kiezen.
Beeldend, leerzaam en het boek laat je over veel zaken nadenken.
Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76