De laatste reis

Recensie van het boek
De laatste reis
Wijze van lezen:
Paperback via Boekentoer: Facebook groep waarin onbekende auteurs hun boeken ter beschikking stellen om te lezen en te laten recenseren door lezers. Beheerd door Attie Dotinga
Auteur:
Claudia Tijms
Genre:
Historische roman
Mooie inleidende tekst:
Ik hoorde hen kibbelen, maar kon niet verstaan wat ze zei. Haar stem was zacht en scherp. Ik zette vliegensvlug een stap in de richting van de trap, toen zij de deur met een ruk openzwaaide. De uitdrukking van schrik en afgrijzen op haar gezicht liet mij niet meer los. Zij had een smal gezicht en was lang, net als mijn moeder.
Het verhaal:
Het is 1639, de Gouden Eeuw. Lily Theodora is dochter van de oudste dochter van een handelskoopman uit Amsterdam. Ze woont in een statig grachtenpand aan de Prinsengracht. Ze groeit in rijkdom. Als ze 16 is wordt ze uitgehuwelijkt. Lily Theodora schikt zich in haar lot. Moet zij nu al haar toekomstdromen opgeven? Zal zij nooit de wereldzeeën bevaren naar Londen, Parijs of Oost-Indië, net als haar vader?
Nadat een lang verborgen geheim haar leven op de kop zet besluit zij naar Oost-Indië te gaan. Met haar eigen boot. Maar wie is toch die mysterieuze knappe maar onbereikbare de heer Van Uylenburgh? Zal Lily Theodora heelhuids terugkeren of wordt dit haar laatste reis?
Mijn mening:
Ik heb genoten van dit boek. Dit is historie en romantiek op hoog niveau. Zeer beeldend geschreven. Ik voelde de kwaadheid, de onmacht en het verdriet van Lily Theodora toen ze medegedeeld werd dat zij voor haar 18e gedwongen werd te trouwen.
Je waant je echt in de Gouden Eeuw. Je ziet de misére in de achterbuurten van Parijs. Je ruikt gewoon het vuil en de smerigheid. Ik voelde de gloeiende koorts door mijn lijf en doorleefde de pijn van de mensen die stervende waren aan de Pest.
Het verhaal is goed opgebouwd. Boven elk hoofdstuk een titel waar het over gaat. Toen ik eenmaal begonnen was met lezen kon ik niet meer stoppen. Zo knap dat een auteur met haar verhaal kan bewerkstelligen dat ik daadwerkelijk onderdeel uitmaak van het verhaal.
Ook vloeit het verhaal naadloos over in de betekenis van de titel. Echt magisch mooi. De spanning die dit meebrengt houdt de auteur tot de laatste regel vast.
Wat een ongelooflijk mooi verhaal. Jammer dat het verhaal veel te snel uit was en ik afscheid moest nemen van de karakters waar ik aan gehecht was geraakt. Ik zag telkens voor me hoe Lily Theodora in onze tijd geleefd zou hebben. Met haar inspirerende ideeën, intelligentie, oprechte belangstelling in mensen. Haar naastenliefde. Dat intrigeerde me.
Conclusie:
Ik geef 5 sterren. Ik ben fan van de schrijfstijl van Claudia Tijms. Ik hoop dat ik nog vele boeken van haar hand mag lezen.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76