Margje de Rode heks deel 1

Recensie van Margje de Rode heks
Deel I
Auteur: Attie Dotinga
Wijze van lezen: e pub via Facebooksite Boekentoer lezen en recenseren van onbekende schrijvers.
Van Attie Dotinga
Genre: roman, fantasy, paranormaliteit
Inwijdingstekst tot Wicca
Bide the wiccan law ye must, In perfect love and perfect trust. Eight words the wiccan rede fullfill. And ye harm none, do what ye will.
What ye send forth comes back to thee. So ever mind the rule of three. Follow this with mind and heart. Merry ye meet and merry ye part.
Verhaalvorm: verhalend
Het verhaal:
Margje, doopnaam Magna Luna wat grote maan betekent, is een roodharig meisje van 17 jaar die bij haar omem (Oud Fries woord voor oma) in de Stationsstraat in Snekane (Oud Fries woord voor Sneek) woont. Haar omem weer alles van kruiden en hun helende werking. Ook weet ze veel van magie en bovennatuurlijke krachten. Ze is gespecialiseerd in wicca (heksencultus) en lid van een coven (samenkomst van heksen) die bij diverse vieringen en inwijdingen samenkomt bij haar thuis.
Margje wordt aan de vooravond van haar achttiende verjaardag ingewijd tijdens een inwijdingsritueel voor de Wicca. Ze neemt haar wicca naam Rudha (rode) aan.
Margje moet nog veel leren voordat ze een volleerde Wicca is. Maar de coven en omem gaan haar daarbij helpen. Raaf is aangesteld als haar beschermers. Inwendig vindt Margje dat helemaal niet erg. Ze is smoorverliefd op Raaf. Wat ze echter niet weet is dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben. Voor haarzelf en Raaf. En wie is toch Silke die continu lijkt te gaan waar Raaf ook gaat?
Mijn mening:
Een krachtig geschreven verhaal over een met raadselen omhulde eeuwenoude cultus de Wicca.
Prachtig tot leven gebracht in de vorm van Margje en de schitterende Friese entourage van diverse Friese steden.
Ik zag omem levensecht in haar huis en in haar tuin. Bekend terrein voor mij.
Zeer leerzaam de informatie over de werking voor diverse kruiden, de Wicca, de diverse teksten in Gaelic.
Mooi om de ontwikkeling van de jonge onzekere Margje te volgen tot krachtige mooie jonge vrouw.
Ik vind dit een wervelende, spannende, nooit saai verhaal waar ik graag deel 2 en 3 ook van wil lezen.
Knap gedaan Attie je hebt mij opnieuw betoverd met je mooie verhaal.
Conclusie:
Ik geef 5 sterren.