Mende

Auteur: Kaj Elhorst
Wijze van lezen:
Paperback via Boekentoer van Attie Dotinga
Indrukwekkende emotionerende tekst:
Ze stonden nu aan het kanaal. Het was nu tijd om de ‘schepen’ in het water te zetten en ze naar zee te laten afdrijven. De Aldemundters richtten zich nu weer op beide ‘schepen en zij luisterden naar de stem van de voorspreker. "Vaarwel en voegt u nu bij de vloot die de uwe is.” De beide rollen dobberend over het water en de Moden gaf beide met een toespraak een duw in de richting van de zee. Langzaam leken zij naar het diepe water te worden toegetrokken. Het was alsof de gouden vloot die iedereen had gezien, zich weer van de kust verwijderde maar Randa wist zeker dat vanaf elk ‘schip’ een gouden draad liep naar de bundels waarin de jongens waren verpakt. Steeds sneller dreven ze naar de zee en eindelijk bereikten ze het open water. Daar begon op beide een vlam te groeien en groeide tot hij de lengte van een volwaasen man had gekregen. Rwanda keek nu naar de ouders van de jongens. Zij hadden geen betraande gezichten meer en hun ogen straalden geen droefenis meer uit. Ze meende er zelfs nieuwe hoop in te ontwaren. De mensen om haar heen wuifden naar de bundels die nu verder op zee verdwenen terwijl de gouden vloot weer zilver kleurde. Het leek bijna of de ouders blij en opgetogen waren maar dat was natuurlijk niet zo. Toch had de verschijning van de gouden vloot een groot deel van hun onzekerheid en hun gevoelens van eenzaamheid verjaagd. Hier op Mende zou de dood nooit eenzaam zijn. (Pagina 106 en 107).
Waarom zo indrukwekkend:
Hoe de gemeenschap van Mende en in dit geval de bewoners van Aldemundt twee van hun geliefde inwoners de laatste eer bewijzen. Zo samen een. Zo sterk en zo prachtig hoe het hiernamaals een teken van hoop en saamhorigheid geeft. Alsof het zegt jullie geliefden zijn hier nu veilig en geborgen vrees niet houdt hoop jullie zijn niet alleen.
Het verhaal:
Tientallen jaren geleden vertrokken vanaf de aarde ruimteschepen met daarin mensen die zich wilden vestigen op de planeet Mende. Mende betekent hoop.
We maken kennis met Trimmen, een wetenschapper die de aarde achterliet om zich op Mende te vestigen. Hij woont in Bixhoorn. Hij heeft veel contact met wetenschapper Weemer die in Aldemundt woont.
In Aldemundt maken we kennis met Randa. Haar vader is de Moden (een soort burgeneester)van het dorp Aldemundt. Tot hun grote verdriet liep hun zoon Hemmen jaren geleden weg.
Kateling Ramold(Hij werd geboren aan boord van een ruimteschip en heeft geen herinneringen) is verliefd op Randa. Dit is niet wederzijds. Tijdens een feest springt de vonk over. Hun prille geluk is van korte duur. Ramold raakt betrokken bij een vechtpartij met dodelijke afloop. Ramold is hoofdverdachte. De bevolking raakt verdeelt in een groep die voor Ramold is en tegen.
Ramold wordt opgepakt. Door de Moden moet er een straf worden bedacht. Hij roept de hulp in van wetenschappers Trimmen en Weemer. Totdat de rechtszaak plaatsvindt wordt besloten Ramold verplicht mee te sturen op de geplande expeditie. Berg Warmerhorn is de expeditieleider.
Zal de reden van het overlijden van de jongens ontdekt worden? Zal Ramold van alle blaam gezuiverd worden of zullen zijn tegenstanders hem beletten heelhuids terug te keren?
Zal hij ooit zijn geliefde Randa weer terugzien? Zal de expeditie levend terugkeren?
Mijn mening:
Wat een betoverend mooi en indrukwekkend verhaal. De eerste bladzijden moest ik wennen aan de namen en gebruiken op Mende. Maar dat werd snel duidelijk. Het verhaal is zeer beeldend. Ik was overal bij. Ik voelde dezelfde angsten, verrukking over nieuwe ontdekkingen, hitte op mijn huid. Ik ervoer dezelfde emoties bij alle ontdekkingen.
De spanningsopbouw is prima. Ik ben een stuk wijzer geworden over Mende. De diverse personages vind ik een afspiegeling van mensen in je leven. Ik zat ook luidop te mopperen op de kille en vileine figuren. Als er voor mij geliefde personages verdwenen of stierven dan had ik verdriet. Ik hoopte ze dan weer levend. Als er personages gewond raakten dan was ik begaan met hun lot.
Dat is de grote kracht van de auteur. Er gebeurt iets magisch moois als hij je kennis laat maken met Mende en haar bewoners. Ik miste het niet dat ik het voorgaande deel de Annalen van Gamor niet gelezen had. Ik zou dit boek en de andere boeken van Kaj Elhorst graag lezen. Of in de boekentoer of via de bibliotheek.
Kaj is ontzettend talentvol. Hij betoverde me met zijn boek over Mende.
Mijn conclusie:
Ik geef 5 sterren.
Ik gun iedereen deze magische leeservaring. Ik ben fan.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76