Sheol de wachtkamer

Recensie van het boek:
Sheol de wachtkamer
Auteur: Patrick Maes
Wijze van lezen: paperback via Boekentoer van Attie Dotinga.
Bijbeltekst op de cover, mysterieus en veelzeggend:
Jesaja 14.9
Het dodenrijk beneden is onder u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan.
Het verhaal:
Hoofdpersoon in dit verhaal is verzekeringsagent Peter 44 jaar.
Sinds enkele jaren verwikkeld in een felle vechtscheiding met ex Lindsay. Via een bezoekregeling ziet hij zijn zoon Victor. Alle contact loopt via de advocaat.
Na een avondje stappen met jeugdvriend Mark, rijdt Peter terug naar woonplaats Nieuwpoort.
Peter heeft teveel gedronken. Plotseling is daar een keiharde knal. Zijn auto slaat over de kop. Peter en zijn vriend Mark komen om het leven bij een auto ongeluk.
Peter wordt wakker op Sheol. Sheol is Hebreeuws voor dodenrijk.
Peter ziet zijn ouders en andere familie leden terug. Een warm en hartelijk weerzien.
Zijn ouders en familie maken hem wegwijs.
Zal Peter nu zijn welverdiende eeuwige rust vinden of toch niet?
Mijn mening:
Ik voel me vereerd dat ik dit boek mocht lezen.
Dat ik deze reis door de ogen van hoofdpersoon Peter mocht maken.
Zeer knap hoe de auteur de totale ontreddering en verwarring van hoofdpersoon Peter overbrengt op de lezer.
Het verhaal is zeer beeldend. Je kijkt door de ogen van Peter en ontdekt alles op Sheol. Je voelt je eerst angstig en onzeker. Als je denkt je draai gevonden te hebben blijkt dit slechts een illusie. Samen met Peter puzzel je mee naar een oplossing.
Nergens is het verhaal langdradig, moeilijk of ongrijpbaar.
Nieuwe personages en overige figuren worden op een duidelijke ook weer beeldende manier beschreven.
Je bent daar echt. Dan weer sta je doodsangsten uit. Of je voelt de zon schroeien op je huid. Dan weer ervaar je sereniteit en vrede in jezelf. Om vervolgens weer op je hoede te zijn als je weer moet vluchten.
Het is een zeer gedetailleerde mix van wetenschap kennis en religie. Het gaf mij enerzijds een beklemmend gevoel maar anderzijds ook ontspanning en vrede. Als dit werkelijk het hiernamaals is zou ik dat wel kunnen of kan ik mijzelf blijven en daar dan ook gelukkig zijn?
Toen het verhaal uit was en de reis ten einde voelde ik een leegte. Ik miste de hoofdpersonages. Ik zou me verheugen op een vervolg van dit verhaal. Ook een boek over een ander onderwerp van deze auteur zou ik zeer graag lezen.
De bijbelteksten matchen echt met de hoofdstukken. Ik heb ze stuk voor stuk nagelezen.
Ook het dankwoord van de schrijver vind ik fenomenaal. Hoe hij de lezer meeneemt in het ontstaan van dit verhaal. Interessant en onderhoudend.
Conclusie:
Dit boek voldeed aan mijn verwachtingen. Ik geef het 5 sterren. Ik ben fan van Patrick Maes zijn schrijfstijl.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76