Recensie van het boek
Winteruren
Ver achter de klaproze horizon
Auteur: Filip Bastien
Genre: roman
Het verhaal is gebaseerd op het leven van de grootvader van de auteur.
Dit verhaal is in de Ik vorm geschreven.
Wijze van lezen:
Paperback via:
Boekentoer, lezen van boeken van onbekende auteurs beheerd door Attie Dotinga
Mooie emotionele teksten:
Mijn vrouw, mijn lievelief. Als ge na de oorlog naar deze velden komt dan ben ik er niet meer, stap dan tussen de klaprozen. Luister naar hun gefluister en denk aan mij. Laat me niet zomaar verzinken tussen de rimpels van de tijd. Pagina 65
Tekst voorin het boek:
Ver achter de klaprozen horizon walste ik 8n de dromen van een ander. Openarms liep je naar me toe. Toch bleef ik maar staren naar die immer verre horizon.
Het verhaal:
Richard van Waeyenberghe is 74 jaar als hij aan het sterfbed van zijn vrouw Anna Maria zit. Toch gaan zijn gedachten telkens terug naar zijn jeugdvriendin Josephine. Telkens werden ze van elkaar gescheiden. De kaart van Josephine die hij ontving brandt in zijn handen.
Het is de laatste kans om haar te ontmoeten. Maar Richard kan het niet maken om zijn stervende vrouw achter te laten. Of heeft hij nooit echt van Anna Maria gehouden?
Mijn mening:
Doordat het verhaal in de Ik vorm verteld wordt kruipt het gelijk onder de huid.
Richard neemt de lezer mee terug naar begin jaren 30 toen hij jong was, naar de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog en naar de jaren 50 als hij gelukkig samen is met Anna Maria maar moeite heeft om de gevoelens voor die andere vrouw te onderdrukken.
Je proeft de zoete smaak van het snoep dat hij uitdeelt op je tong. De diepe angst, de intense honger, de ondraaglijke pijn die Richard meemaakt. Je voelt het knellende keurslijf van samen zijn met iemand terwijl je een andere persoon op je netvlies gebrand hebt. Zo beeldend geschreven, zo intens, zo echt. Ik werd onderdeel van dit prachtige verhaal.
Toen ik was begonnen met lezen kon ik het boek niet meer wegleggen.
De karakters zijn zeer goed en gedetailleerd beschreven. Ze komen tot leven op het papier.
Vaak werd ik tijdens het lezen emotioneel door al het leed wat de karakters moesten doorstaan.
Maar ook is het verhaal aandoenlijk, gepassioneerd en vol van humor. Je zou we moedeloos van worden op sommige punten. Diep respect voor de karakters en met name de Ik persoon dat ze de meest woeste stormen doorstaan. Diepe buiging.
Een schitterend ooggetuigenverslag. Zeer waardevol ook om voor de toekomst te bewaren. Helden die voor onze vrijheid hun levens geriskeerd hebben.
Mijn conclusie:
5 sterren.
Bedankt Filip Bastien voor dit prachtige verhaal.
In de toekomst wil ik zeker meer boeken van je lezen. Je bent de omschrijving van het woord auteur meer dan waardig.
Dag Richard, Anna Maria en Josephine dat jullie mogen rusten in vrede en samen nog veel geweldige tijden mogen beleven daar boven. Ver voorbij de klaproze horizon.
Bedankt voor jullie intens mooie levensbeschrijving.

Reacties op: Wintertijd

Winteruren - Filip Bastien