Uniek verhaal in de sfeer van the hungergames

Geerte 03 november 2019
Het schaduwjaar draait om Tierney. Ze woont in een dorpje en in dat dorpje worden alle meisjes die dat jaar volwassen worden, een jaar naar een buitengebied gestuurd. Dat wordt het genadejaar genoemd. Het wordt gezegd dat meisjes die volwassen worden magie hebben, wat in het genadejaar tot uiting komt en daarna verdwenen is. Daarom zijn er op de plek waar de meisjes heen gestuurd worden stropers aanwezig, die op de meisjes jagen, want hun gestroopte lichaamsdelen zijn goed voor allerlei ziektes en kwalen. De meisjes moeten het jaar door zien te komen door voor zichzelf te zorgen en uit de handen te blijven van stropers. Oja, voordat ze weggaan wordt er ook nog besloten wat er met de meisjes gebeuren gaat als ze terugkomen; worden ze uitgehuwelijkt aan een man die ze zelf niet mogen kiezen, of worden ze gedoemd tot een leven lang zware arbeid te verrichten.

Tot zo ver klinkt dit verhaal behoorlijk ziek, of niet?
Dat vond ik ook. Het verbaast mij dan ook behoorlijk dat de vrouwen hier gewoon in mee gaan en amper in opstand komen. De nare sfeer doet behoorlijk denken aan de hungergames, al staat daar een overheid aan de macht waar amper tegen te vechten valt en dit is slechts een klein dorpje.
Het verhaal daarentegen is wel uniek en origineel. Dat waardeerde ik erg in het boek. Ook had het boek wat mindere momenten. De hoofdpersoon is af en toe, door verschillende redenen, het zicht op de werkelijkheid kwijt. Daar raakte het boek me een beetje kwijt. Je had niet echt door wat nou echt was en wat waanbeelden waren. Nu ik het boek uit heb, zijn sommige delen me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ook laat de schrijfster soms bewust informatie weg, waardoor de verwarring nog erger wordt. Ik houd daar persoonlijk niet zo van.

Maar alles bij elkaar is dit boek toch echt wel een aanrader. Het is een uniek verhaal dat je niet kunt wegleggen. Er zit spanning en romantiek in en je wilt dolgraag weten hoe het afloopt. Het gaf mij geen wauw gevoel, maar ook zeker geen spijt dat ik het gelezen heb.

Meer recensies van Geerte