Rampjaar

George Knottnerus 02 april 2020 Auteur
De auteur neemt ons mee naar het Nijmegen van de Gouden Eeuw, om precies te zijn naar het rampjaar 1672. In dat jaar werd de jonge en succesvolle republiek voor het eerst geplaagd door tegenslag. Engeland, Frankrijk en Pruisen verklaarden haar de oorlog en het volk gaf daarvan de gebroeders De Witt de schuld. In Nijmegen staan de Franse voor de poort en net op dat moment is de bruiloft gepland van Caspar en Sara. Na een wild romantische huwelijksnacht blijkt de bruid echter spoorloos verdwenen. Op het tafeltje in hun bruidssuite treft Caspar staat nog steeds zijn voor Sara bedoelde ochtendgave, ingepakt met roze linten, onaangeroerd. Het enige wat Caspar weet is dat zijn geliefde Sara vlak voordat zij het bruidsbed betraden een aan haar persoonlijk gezonden brief las en hem de inhoud daarvan niet wilde meedelen. Dan volgt een onmogelijke zoektocht gedurende zes lange jaren naar Sara, terwijl Caspar intussen wordt opgezadeld met lijkensnijderij, dure belastingen, ongevraagd vaderschap en vredesbesprekingen. Een prachtig geconstrueerde historische roman met beeldende zinnen en passages. Een beetje afbreuk doen vond ik het overspringen in de tijd in afwijking van de chronologische structuur van de roman. Dat is soms knap verwarrend en overbodig. Maar plot en slot vergoeden veel, zo niet alles.

Meer recensies van George Knottnerus