Het beter puzzelwerk

Dit boek heeft voor mij de juiste titel, waarbij het tweede ook nog eens toepasselijk ik omdat dit het tweede boek is dat ik van Lawrence Sanders lees. Een gepensioneerde rechercheur wordt door het hoofd (opvolger van de gepensioneerde Chief Edward X. Dealney) gevraagd om onderzoek naar de moord op kunstschilder Victor Maitland te doen. Min of meer of de gemoederen gerust te stellen dat er in ieder geval nog onderzoek wordt gedaan, zonder dat daar de eigen dienst tijd voor heeft. De Chief doet dat op zijn eigen manier met de hulp van een rechercheur in opleiding, Abner Boone, die vanwege zijn drankprobleem zijn laatste kans krijgt. Stukje voor stukje komen er zaken aan het licht die de oplossing soms dichterbij brengen, dan weer zaken die de oplossing verder weg brengen. Het verhaal zit ingenieus in elkaar, al moet je als lezer je koppie er bij houden en lijkt het wellicht voor sommige wat langdradig. Een beetje vergelijkbaar met de aanpak van Poirot en Columbo als je het mij vraagt: vooral door gesprekken met betrokkenen komt er langzaam maar zeker licht in de zaak. Spannend zonder al geweldscene's. Maar ook hier weer een opvallende rol voor een alcoholist, wat je in de thrillers die ik lees best vaak tegenkomt.

Meer recensies van Ger van der Pluijm