Dit is deel 4 in de serie Q, waarin hoofdpersoon Carl Morck steeds met (hele) oude onopgeloste zaken wordt belast. In dit boek is dat met de verdwijning van de prostituée Rita Nielsen. Al gauw blijkt in het onderzoek dat er in dezelfde tijd als de verdwijning van Rita nog enkele (wil geen spoilers gebruiken) personen zijn verdwenen. Nader onderzoek brengt aan het licht dat de prostituée in haar jeugd misbruikt is en daardoor zwanger raakte. Door een ongelukkige val krijgt ze een spontane abortus, waardoor een en ander aan het licht komt. Dat pakt volkomen verkeerd uit en uiteindelijk komt ze op een eiland terecht waar ze met 'soortgenoten' worden ingezet in een bordeel. Deze hoertjes worden als minderwaardige medemensen beschouwd die ook nog eens - nog steeds volgens de 'specialisten' debiel beschouwd. Als ze probeert te vluchten met een collega, gaat het helemaal mis en wordt ze door haar collega ook nog eens verlinkt. Daarop besluit ze op een wel heel special manier wraak te nemen op meerdere personen die haar kwaad hebben berokkend, waar ik ook niet nader op in kan gaan vanwege spoilers.
Door het sublieme werk van Carl en Assad, bijgestaan door de 'secretaresse' van de afdeling Q, Rose wordt het mysterie beetje bij beetje opgelost. De romand bestaat uit 2 verhaallijnen die op het einde op een heel verrassende manier bij elkaar komen.
Gelukkig heb ik nog minstens 4 delen te gaan in deze serie.

Reacties op: Tot de laatste bladzijde Spannend

Dossier 64 - Jussi Adler-Olsen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 10,00 Bestel het e-book € 5,99