Donker verhaal

Na lang twijfelen heb ik dan toch maar dit boek gelezen, de recensies waren nogal verschillend en ik hou er toch ook een tweeledig gevoel aan over.
'De avond is ongemak' vertelt het verhaal van een gereformeerd gezin, die het verlies van hun oudste zoon niet kunnen verwerken. Er zijn nog 3 kinderen, maar die worden eigenlijk aan hun lot overgelaten met als gevolg dat ze volledig ontsporen.
Ik had wat meer gevoel verwacht, het is een heel donker en zwartgallig verhaal geworden. Bij het begin van het boek dacht ik zelfs dat het verhaal zich afspeelde in lang vervlogen tijden maar dat is het uiteindelijk niet.
Het is een boek vol pijn en verdriet. De kinderen proberen hun weg te vinden zonder ook maar de minste steun van hun ouders, die enkel denken aan het verlies van hun zoon. Dit verdriet verwerken behoort niet tot de mogelijkheden. Ook de seksspelletjes kan ik moeilijk plaatsen en een zinvolle betekenis geven.
Ik heb het boek uitgelezen en was blij dat het uit was, want je zou er zelf depressief van worden. Ik zie mij niet direct nog iets lezen van deze auteur, jammer want ik had er wel meer van verwacht.

Meer recensies van Gerda Brodelet