Overtuigt niet!

Gerda Brodelet 30 september 2019
Door alle goeie recensies, wou ik dit boek ook lezen, maar ben niet echt overtuigd.
Het verhaal bestaat eigenlijk uit 2 delen, die door elkaar lopen: het heden en het verleden met flashbacks uit de oorlog. Het begin vond ik goed en toen had ik de indruk dat er een mooi verhaal zou verteld worden.
Tom is gehuwd met Trudy, die een zoon Peter heeft uit een andere kortstondige relatie. Op een bepaald moment verlaat ze Tom om te gaan leven in een religieuze gemeenschap en laat Peter bij hem achter. Na enkele jaren komt ze haar zoon toch ophalen om samen met haar eveneens te gaan leven in die bewuste gemeenschap. Na een tijdje ontmoet Tom een andere vrouw, Hannah, die getekend uit Auschwitz is teruggekeerd: haar man en zoon zijn daar vermoord.
Van het ogenblik dat Hannah ten tonele verschijnt, vind ik dat het verhaal niet echt meer vooruitgaat. We leren wel wat er gebeurd is met Hannah in haar verleden ten tijde van de oorlog en Auschwitz en hoe moeilijk het is om opnieuw een relatie aan te knopen. De overstap tussen heden en verleden kwam soms verwarrend over. Ik begon zelfs een hekel te krijgen aan Hannah, die volgens mij op de duur egoïstisch wordt.
Ik dacht een romantisch liefdesverhaal te mogen lezen tussen gekrenkte mensen, maar dat is niet het geval. De titel is op dat vlak wat misleidend.
Ik heb het boek toch 3 sterren gegeven, omdat het wel vlot leest en ook omdat er mooie beschrijvingen in terug te vinden zijn. De personages worden ook goed uitgewerkt en je krijgt toch wel een beeld van hun karakter. Naar het einde toe wordt het verhaal vrij emotioneel.

Meer recensies van Gerda Brodelet