Wat een meesterwerk!

Gerda Brodelet 16 januari 2020
Na lang twijfelen heb ik het dan toch gedurfd om zo'n dikke pil te lezen, 1300 bladzijden is niet niks (ik heb het gelezen als e-book, wat wel handig was).
'Het achtste leven' is het lange verhaal van de Georgische familie Jasji tijdens de vorige eeuw. Veel romantiek komt er niet aan te pas maar er wordt veel aandacht besteed aan het geschiedkundige doorheen deze tijd.
Het verhaal is opgebouwd uit 8 boeken met als titel de naam van de belangrijkste vrouwen uit deze familie. Soms was het wel doorbijten, zeker als er weer een stuk geschiedenis verteld wordt uit Georgiƫ of de Sovjet-Unie. Dat vond ik niet altijd makkelijk om doorheen te geraken, maar misschien onbegrijpelijk, ik heb nooit het idee gehad om te stoppen. Soms moest ik wel het boek even aan te kant leggen, het is dus zeker geen verhaal dat je op een drafje uitleest. Je moet er voldoende tijd voor uittrekken.
Ontroerend vond ik het ook niet, alhoewel het boek van Nitsa dat voor het overgrote deel wel was. Origineel is het wel het achtste boek: dat van Brilka.
Het zal ook een boek zijn, dat nog lang zal bij blijven, een speciaal boek waaruit je veel zal geleerd hebben. Uiteindelijk vond ik het ook een zoektocht naar hoop en dromen.
Vermits het een familierelaas is gedurende iets meer dan een eeuw, kom je veel personages tegen en tot het einde toe had ik er geen moeite mee om de verhoudingen te begrijpen.
Ik kan het aanbevelen aan iedereen, die een mooi boek kan appreciƫren en zin heeft om wat geschiedenis bij te leren maar toch vallen de historische feiten niet te zwaar uit.

Meer recensies van Gerda Brodelet