Indrukwekkend verhaal

Gerda Brodelet 03 oktober 2019
'Lion' is het bijna ongelooflijk adoptieverhaal van Saroo (de auteur), non-fictie, ook verfilmd en in 2015 uitgegeven als 'Mijn lange weg naar huis'.
Het verhaal speelt zich voor een deel af in India. De 5-jarige Saroo gaat met zijn oudere broer op stap maar raakt hem kwijt in een klein station. Hij klimt in een trein op zoek naar zijn broer, raakt opgesloten en komt zo terecht in Calcutta, aan de andere kant van India. Hij zwerft enkele weken rond en komt uiteindelijk in een weeshuis terecht, waar hij uiteindelijk zal geadopteerd worden door een liefdevol Australisch echtpaar.
Als Saroo bijna 30 jaar is, gaat hij op zoek naar zijn echte familie, geholpen door de technologie die op dat moment zijn al veel verder staat dan zoveel jaren terug.
Het is een aangrijpend relaas geworden van de zwerftocht van het jongetje maar ook van de zoektocht naar zijn biologische familie. Niettegenstaande er geen dialogen zitten in het boek, is het toch een interessant verhaal geworden. Het verveelt op geen enkel moment en het is zeker niet langdradig. De beschrijvingen van het leven in India zijn heel getrouw weergegeven, je voelt je als het ware deelgenoot in het verhaal. Naar het einde toe is het zelfs heel emotioneel.
Als ik kans krijg, zou ik de film ook wel willen zien.

Meer recensies van Gerda Brodelet