Aangrijpend stuk geschiedenis

Gerda Brodelet 03 september 2019
De naam Sonny Boy kende ik wel als liedje uit een film van 1928, maar was mij totaal onbekend als een niet-fictief persoon uit een boek en film.
De auteur vertelt ons de biografie van Waldemar Nods en Rika van der Lans, gescheiden en moeder van 4 kinderen. Tussen hen ligt een leeftijdsverschil van 20 jaar, maar toch beginnen zij een relatie waaruit dan Waldy (of Sonny Boy) geboren wordt. Door de scheiding verliest zij wel haar 4 oudste kinderen.
De 1ste hoofdstukken schetsen ons de afkomst van Waldemar (Suriname) en Rika (Den Haag). Het is doorbijten alhoewel wij veel leren over het leven in het begin van de jaren 1900. Het is ook wennen aan het feit dat er zo goed als geen dialogen zijn, maar het verhaal wordt doorspekt met uittreksels uit dagboeken en brieven. Dit maakt het geheel wel interessant.
'Sonny Boy' is uiteindelijk een indrukwekkend historisch document geworden. De liefdesgeschiedenis tussen Waldemar en Rika zijn belangrijk, maar is zeker niet de rode draad doorheen het boek. Nadat hun leven en welvaart beginnen op te bloeien, breekt WOII uit en worden we deelgenoot van een trieste periode.
Ik vond het een interessant verhaal met aandacht aan het verleden van de hoofdpersonen, de gevolgen van de oorlog en de jodenvervolging.
Ik zou het aanraden aan iedereen, die openstaat om een stuk geschiedenis te ontdekken.

Meer recensies van Gerda Brodelet