Indrukwekkend verhaal

Gerda Brodelet 11 maart 2020
Lang moeten wachten alvorens ik 'Woesten' op de kop kon tikken als e-book in mijn Kobo Plus-abonnement. Ben wel blij nu dat ik uiteindelijk het verhaal ken.
Ik vond het een mooi verhaal, wel op een speciale manier opgebouwd. Alles draait rond een huisgezin op het einde van de 19de eeuw met aanloop naar WOI. Elisabeth, gehuwd met de dorpsdokter, bevalt van een tweeling: Valentijn, een prachtige zoon en een 2de zoon, volledig misvormd, wordt door zijn vader niet erkend en krijgt ook geen echte naam. Vanaf zijn doop gaat hij door het leven als Nameloos.
Het boek bestaat uit 5 grote delen: de 1ste 4 delen verteld vanuit het standpunt van Elisabeth, dan van de vader en vervolgens ook van de 2 zonen. Speciaal is wel dat het verhaal voor een groot deel wordt herhaald door de 4 hoofdpersonages maar telkens komen we toch iets meer te weten over de trieste gebeurtenissen. Het 5de deel is uiteindelijk een wisselwerking tussen de beide zonen.
'Woesten' is een indrukwekkend verhaal, mooi taalgebruik, het verveelt totaal niet maar zet je wel aan het denken. Het is vooral een boek over volhouden en begrip. WOI wordt maar zijdelings aangehaald maar toch zijn de gevolgen duidelijk.
Zeker een aanrader voor ieder die houdt van een mooie vertelling.

Meer recensies van Gerda Brodelet