Teder en schrijnend met een vleugje humor

Gigi Leestgraag 11 september 2019 Hebban Team
Stefan Brijs was onderwijzer toen hij in 1997 debuteerde met zijn roman de verwording. Hij brak definitief door met De engelenmaker en maakte ook indruk met Post voor mevrouw Bromley. Daarnaast schrijft hij ook Essays en zijn ervaringen over zijn nieuwe woonplaats beschreef hij in Andalusisch Logboek. Zijn boeken zijn geliefd, worden bekroond en zijn vertaald in diverse talen.
Zijn oeuvre bekijkend, is helder dat hij telkens een andere insteek kiest voor zijn boeken. Zonder liefde is opnieuw heel anders van opzet en onderwerp dan zijn eerdere romans.

Ava en Paul, beiden in de twintig, hebben net een relatie achter de rug als ze elkaar ontmoeten. Ze hebben veel gemeen, hebben dezelfde interesses en vinden steun bij elkaar. Een perfecte basis voor een langdurige vriendschap. Ze gaan allebei op een andere manier op zoek naar de ware liefde.

De schrijfstijl van Brijs wordt gekenmerkt door helder taalgebruik, met fijne dialogen en hier en daar prikkelende humor. De auteur verkiest klaarheid met rake opmerkingen boven bloemrijk taalgebruik. Een aantal zinnen zijn zo mooi dat je ze zou willen inlijsten.

- In onze verliefdheid streven we naar de grootste gemene deler, maar eindigen doe we bij het kleinste gemene veelvoud.-

De verhaallijn en opbouw van deze roman is sober en is grotendeels chronologisch met enkele tijdsprongen. Net als het taalgebruik, valt de mooie opbouw nauwelijks op en lijken deze elementen ondergeschikt aan het verhaal. In werkelijkheid maken ze de roman krachtiger, versterken ze het onderwerp van het boek.
De laconieke manier van vertellen in combinatie met een onbetrouwbaar ik-personage geven spanning aan het verhaal door de lezer hier en daar op het verkeerde been te zetten over gevoelens en emoties. Net als het feit dat niet precies helder is waar de roman zich precies af speelt en in welke periode.
Er is een mooie rol weggelegd voor Fjodor, de hond van Paul, maar ook voor klassieke romans, muziek en films.

Deze roman bevat geen grootse, spectaculaire plotwendingen zoals in andere boeken van Brijs maar heeft iets teders en wrangs tegelijkertijd waardoor de lezer geraakt wordt. Een mooi, gevoelig en tevens deerniswekkende verhaal.

Meer recensies van Gigi Leestgraag