Team Mortis: Het Romeo & Juliet Mysterie

gilliangyselinck 21 oktober 2019
Bezige Bjorg
Dat de inmiddels 35- jarige Bjorn Van den Eynde over groot talent beschikt in zowel het schrijven van boeken als in het werken als regisseur, scenarist en/of co- scenarist moet niet gezegd worden. De neef van bekende Vlaamse acteur Lucas Van den Eynde groeide op in Kessel, niet zover van huis dus. Van den Eynde studeerde met onderscheiding af in 2006 aan het RITS na het volgen van een opleiding ‘Audiovisuele Kunsten’. Met behulp van deze opleiding stortte hij zich volledig op het werken als als regisseur, scenarist en/of co- scenarist van meerdere tv-reeksen zoals: Amika, Het Huis Anubis, Mega Mindy, Galaxy Park en Hotel 13. Maar sinds 2012 richt hij zich ook op het schrijven van boekenreeksen zoals onder andere: Team Mortis en Carlo Cabana. Team Mortis is een reeks van thrillers die onder tussen al over negen boeken beschikt die sinds 2012 om het jaar verschijnen, in 2014 schreef Van den Eynde er zelfs twee. Van deze meeslepende thrillers heb ik reeds de eerste vier boeken gelezen, maar heb besloten om mijn recensie te schrijven over de eerste editie van Team Mortis: Het Romeo & Juliet Mysterie.

Het boek vertelt over de zestienjarige Erika Storm die vloeiend meerdere talen spreekt en een gave heeft voor ballet. Ze woont samen met haar dementerende oma nadat jaren voordien haar ouders zijn verdronken. Aan deze gebeurtenis heeft ze echter waterfobie overgehouden, iets waar ze meerdere keren nog met wordt geconfronteerd in deze boekenreeks. Na een afspraakje waarop al wordt gehint op de eerste pagina door de verteller dat het slecht gaat aflopen met haar vriend Marco verandert haar leven echter drastisch. Ze blijkt Marco toch niet goed genoeg te kennen en ze blijft achter met verschillende onbeantwoorde vragen. Op het einde van dit afspraakje wordt ze gearresteerd: ‘Erika Storm. Ik arresteer je op verdenking van autodiefstal, verboden wapenbezit en handel in verdovende middelen.’ Echter leid deze arrestatie tot haar ontmoeting met ex- MI- agent Brian Bailey die haar de mogelijkheid aanbied om toe te treden in zijn undercoverorganisatie Team Mortis. Erika accepteert dit aanbod en moet met haar teamleden afreizen naar het feeërieke Verona waar ze moet infiltreren in de balletschool van Enrico Morreti.

Wat Van den Eynde zelf zegt over zijn boek lijkt zeker te kloppen: ‘ een no nonsense thriller’ schrijft hij op de voorflap van het boek. Dit blijkt zeker waar te zijn na het lezen van dit bloedstollende verhaal. Het boek draait volledig om actie en het creëren van spanning, iets wat Van den Eynde uitstekend doet door onder andere zijn zeer gedetailleerde beschrijvingen in het moment van de actie. Je krijgt het gevoel dat je erbij bent en je kan de situaties ook visueel voorstellen. Je gaat slapen met allerlei gedachten over wat er staat te gebeuren in het verhaal. Er is uiteraard ook een open einde wat je natuurlijk een gevoel geeft van ongeduldigheid en spanning. Ik heb niet voor niets meerdere boeken van de boekenreeks gelezen. Ik heb ook het idee dat Bjorn Van den Eynde zijn inspiratie lijkt te halen bij spionagefilms omwille van: de snelle auto’s, de nodige romantiek en de verschillende technologische gadgets die hij gebruikt in zijn boek. Ook niet te onderschatten is de creativiteit van Van den Eynde. Het feit dat hij een thriller schrijft van een ruime 300 pagina’s over de combinatie van een undercoverorganisatie en ballet en er nog in slaagt om dit op elk moment spannend te houden, toont aan hoe uitmuntend sterk zijn schrijftalent is. De reeks word vaak gezien als een boekenreeks voor tieners maar dit is ook zeker een boek dat een volwassene ook met de nodige spanning en interesse zal kunnen lezen.

‘ A rose by any other name would smell as sweet.’
‘ Al veranderde de roos haar naam of kleur, ze bleef net zo zoet van geur.’
William Shakespeare ‘ Romeo & Juliet’ 1597