Sterke Thriller

gilliske 05 juli 2020
Ik lees deze reeks voor de tweede keer en dit eerste deel beviel me alvast net zo goed als de eerste keer.
Het is een vrij dik boek. De auteur neemt dan ook de tijd om zijn karakters en context vorm te geven. Hierdoor is dit waarschijnlijk niet echt een boek voor de liefhebbers van korte, snelle, actie verhalen.
Mij smaakt dit echter wel. Want Larsson verliest zich naar mijn smaak niet onnodig in details. Hij geeft voldoende mee opdat je je kunt inleven in het verhaal en om de personages voldoende diepgang te geven, zonder saai of langdradig te worden.
Het plot zelf is meesterlijk bedacht en goed uitgewerkt.
Enige minpuntje vond ik de dochter die plots uit het niets opduikt in het verhaal om dé tip te geven waarmee Blomkvists onderzoek echt van start kan gaan. Dit voelde voor mij te veel als een 'deus ex machina'.
Maar dit stoorde mij niet zo erg dat ik het boek er minder voor scoor.
Ik heb immers al twee keer enorm genoten van het verhaal! En wie weet doe ik dat over een paar jaar nog eens opnieuw...

Meer recensies van gilliske