Mist een tikkeltje originaliteit en spanning

Greet Braem 24 oktober 2019 Hebban Recensent
Malmö en omgeving worden geteisterd door een moordenaar die vrouwen ’s morgens vroeg bij hen thuis aanvalt. Al snel blijken er overeenkomsten te zijn met een serie misdaden in Kopenhagen een paar jaar eerder. Wat is de link tussen de gebeurtenissen in Zweden en die in Denemarken? Wanneer er plots een vingerafdruk opduikt die de misdaden koppelt aan een cold case van zestien jaar geleden is het hek helemaal van de dam. Is de moordenaar die gezocht wordt eveneens verantwoordelijk voor het verdwijnen van de toen negentienjarige Annika?

Rechercheur van dienst in ‘Verdwenen’ is Tess Hjalmarsson, hoofd van de Zweedse Cold case-afdeling. Zij is als lesbische een niet alledaags personage en dat wordt gedurende het boek meermaals benadrukt, haar privéleven krijgt de nodige aandacht. Samen met collega Marie Erling probeert ze de draadjes in de verdwijningszaak van Annika te ontrafelen. Zullen zij slagen waar collega’s eerder faalden?

‘Verdwenen’ kent een aantal interessante personages, zowel bij de politie als in de omgeving van de slachtoffers. Ook de mogelijke daders die de revue passeren passen goed in het verhaal. Niet iedereen komt echter even goed uit de verf, de uitwerking kon beter. In dit eerste boek uit de serie ligt de focus duidelijk op Tess, misschien komen we in volgende boeken meer te weten over haar collega’s. Veel aandacht is er voor de omgeving waarin het boek zich afspeelt. Voor wie vertrouwd is met het Zuiden van Zweden zal ‘Verdwenen’ af en toe voor herkenning zorgen. De combinatie Zweden/Denemarken doet denken aan de boeken van Stefan Ahnhem, ook daar een geslaagde mix.

Het boek is bijzonder aangenaam om te lezen, geen moeilijk taalgebruik of ingewikkelde zinsconstructies voor Frennstedt. Je hebt daardoor de neiging het boek hoog te waarderen, maar eigenlijk schiet deze thriller net iets tekort. Zo is het verhaal te standaard, zowel qua inhoud als opbouw. Een paar originele en verrassende elementen hadden het boek goed gedaan. Ook de spanning kon beter, geen moment zit je op het puntje van je stoel. De ontknoping bevestigt uiteindelijk wat veel lezers al vermoed zullen hebben.

‘Verdwenen’ is een zeer verdienstelijk thrillerdebuut. Wanneer de auteur nog één versnelling hoger schakelt wat spanning en originaliteit betreft, zitten we gebeiteld voor nieuw werk van haar.

Tina Frennstedt (1969) is een van Zwedens succesvolste crimereporters. Ze werkte voor de Zweedse kranten Svenska Dagbladet en Expressen en het tv-programma Crime Central. Ze heeft zich gespecialiseerd in cold cases, de rode draad voor haar eigen thrillers was dan ook snel gevonden. Het plan is om spannende boeken te schrijven waarin steeds een onopgeloste misdaad centraal staat en ze zouden steeds gebaseerd zijn op feiten. Plaats van de misdaad is het bekende Österlen, het zuidoostelijke deel van de provincie Skåne, in het Zuiden van Zweden. Na een succesvolle start van de serie - ‘Verdwenen’ won dit jaar een Crimetime Award voor beste thrillerdebuut - verschijnt in maart 2020 in Zweden de opvolger ‘Väg 9’.

Deze recensie is gebaseerd op ‘Cold case: Försvunnen’, de originele versie van het boek.

Meer recensies van Greet Braem