Thriller over kickboksen stelt teleur

Greet Braem 10 juni 2019 Hebban Recensent

In ‘Hoek’ is een belangrijke rol weggelegd voor het kickboksen. Nu heb ik weinig of niets met welke vechtsport dan ook, maar toch wilde ik het boek graag lezen. Auteur Donald Nolet wist me met zijn vorige boek ‘Handschrift van de duivel’ immers zeer aangenaam te verrassen. En met zijn debuut ‘Versleuteld’ had hij zowel de Schaduwprijs als de Gouden Strop gewonnen, wat wil je nog meer?

Het boek wist me echter op geen enkel moment te boeien. En dat lag niet alleen aan het thema boksen. Het evenwicht tussen de verschillende verhaallijnen was zoek en met de uitwerking van de personages zat het ook al niet snor. Wie een thriller leest, verwacht spanning. Maar euh, waar bleef die spanning? De tekst op de achterflap was nochtans veelbelovend: een bokstrainer met criminele nevenactiviteiten die door het succes van zijn pupil tegen wil en dank in de schijnwerpers komt te staan… Geef toe, dat schept verwachtingen. Op geen enkel moment voelde ik echter de dreiging, ik had het idee dat het boek grotendeels over bokstechnieken en -wedstrijden ging, aangevuld met een hoop personages die geen van allen tot de verbeelding spraken. Ik vond ‘Hoek’ eerder saai dan spannend.

Hoewel ‘Hoek’ goed geschreven is, was het voor mij een teleurstelling. Ik hoop dat Donald Nolet snel weer uit een ander vaatje tapt!

Meer recensies van Greet Braem