In 1955 wordt in Nederland de eerste kleurloze baby geboren. Aafke Romeijn ( 1986 ) laat ons met deze onbestaande ziekte kennismaking door een folder in het begin van het verhaal. Naast schrijfster ( studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde in Utrecht )is Aafke ook nog muzikant ( studeerde compositie in Den Haag ): ze is de ongekroonde koningin van de Nederlandse electropop. Met haar album M ( 2019 )creëerde zij zelfs een soundtrack voor haar debuutroman Concept M ( 2018 ).
Kleurlozen onderscheiden zich van de andere mensen door een gebrek aan kleur in de ogen, grijze haar en nagels. Zij hebben een zwakke rug en hun longen functioneren niet optimaal. Er bestaat geen geneesmiddel, maar het medicijn Kleurstof kan de levensverwachting van een kleurloze op vijftig jaar brengen.
Hava, het hoofdpersonage, is een kleurloze. Tijdens een autorit naar het ziekenhuis maken we kennis met haar levensloop, haar ideeën en haar visie op haar ziekte en door regelmatige nieuwsberichten op de radio blijven we op de hoogte van de politieke toestand in Nederland. De kleurlozen vormen zo stilaan de meerderheid en het kostenplaatje voor de regering neemt astronomische afmetingen aan; belangenvermenging, o.a. met de farmaceutische industrie, en fraude brengen het land op de rand van de afgrond.
Nederland valt uiteen in twee groepen: enerzijds zij die tegen het voortbestaan van de kleurlozen zijn, anderzijds zij die op de barricades staan om hun levenskwaliteit te verbeteren. Marijke Gerritsen, de moeder van Hava, is een fanatieke aanhangster van de tweede groep, zeer tegen de zin van haar dochter.
“ Open je ogen toch. Kleurloosheid is de kanker die onze beschaving zal vernietigen. Het mag op geen enkel moment in stand gehouden worden. Het mag niet verzacht worden, niet gemaskeerd, er mogen geen eufemismen verzonnen worden om te camoufleren wat er gaande is. Ik ben kleurloos, dus ik kan het weten.”
Hava neemt een drastisch besluit en dat leidt dan weer tot een zeer verrassend slot. Een open slot, … ?

Concept M, een roman met een origineel concept neigt zeer sterk naar sciencefiction met een tastbare psychologische inslag.
“ Doe het enige juiste en zorg dat kleurloosheid stopt.”
Aafke Romeijn heeft haar huiswerk goed gemaakt. Haar journalistieke bezigheden hebben ongetwijfeld bijgedragen aan de geloofwaardigheid en de actuele inslag van haar verhaal. Ze neemt alleszins geen blad voor de mond wanneer ze thema’s behandelt zoals de rol van politieke gezagsdragers in een crisissituatie, de dominantie van de farmaceutische industrie, het uitvoeren van terroristische aanslagen en de persvrijheid ( of de opgelegde beperking daarvan ). Met de nodige achtergrondinformatie, in een duidelijke, vlotte en no-nonsens schrijfstijl weet zij te boeien. Haar mooie quotes geven blijk van een scherpe zin voor detail, al mag daar natuurlijk ook niet in overdreven worden.
“ De tafel in de keuken staat nog voller dan anders.: een plastic bak waar nog een oliebol in ligt, op een glazuurachtige laag poedersuiker en vet, asbakken, een paar lege glazen, enkele waar nog wat in zit, twee zakken chips, één naturel en één paprika, afstandsbedieningen, een sleutelbos.”
Goed doorgelichte personages zoals premier Stork en Marijke Gerritsen nemen duidelijke standpunten in en ondanks het dramatische gegeven stuit je als lezer vaak op humoristische passages met een zeer sterke neiging naar sarcasme.
“ Wat ga je nu nog kopen? Gordijntjes voor je kist?”
Het verhaal is een aaneenschakeling van verhelderende flashbacks, al dan niet chronologisch, de terugblik op een kleurloos leven door de ogen van een ervaringsdeskundige op weg naar het ziekenhuis.
De combinatie van een onuitgegeven politiek landschap met een onbestaande ziekte om enkele heikele thema’s aan te snijden in onze maatschappij is een geslaagde oefening geworden. Misschien is het wel het verhaal van ons allemaal. Wordt alles niet kleurlozer door gebrek aan initiatief en de laksheid om een statemant te maken tegen de actuele bedreigingen in onze maatschappij? Is dat misschien de onderliggende boodschap van Aafke Romeijn in haar geslaagde debuut Concept M?

Reacties op: CONCEPT M - Niet kleurloos

Concept M - Aafke Romeijn
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 11,99