Na zijn succesvolle ‘ Leidse Trilogie ‘ komt Jeroen Windmeijer ( 1969 ) al zeer snel met het eerste deel van een nieuw trio. De offers, het eerste deel van wat zich aankondigt als ‘ Zuid-Amerikaanse trilogie ‘, speelt zich af in Bolivia aan de oevers van het fascinerende Titicacameer. Jeroen studeerde wijsbegeerte ( Amsterdam ) en Culturele Antropologie en Sociologie der Niet-Westerse Samenlevingen ( Leiden ). Hij woonde zes maanden tussen de Boliviaanse Aymara-indianen, op de grens met Peru, aan de voet van het Andesgebergte. Zijn indrukken, ervaringen en belevenissen in zijn geliefde continent zijn factoren die hij meeneemt in deze spannende en tegelijk leerrijke thriller.

De indiaanse gemeenschappen in de buurt van het Titicacameer worden opgeschrikt door drie moorden op kleine jongens. De derde moord vindt plaats in Tiahuanaco. De politie tast in het duister en de traditionele autochtonen zijn vrij spaarzaam met hun commentaren over deze dramatische gebeurtenissen.
Luc van Os ( Lucas ) is een Nederlandse student die gedurende zes maanden in Bolivia zijn eindscriptie voorbereidt voor zijn studies bos- en natuurbeheer. De rituele moorden en zijn fascinatie voor de levensstijl van de Aymara’s zorgen er voor dat hij zich samen met zijn collega en vriendin, Nayra, gaat verdiepen in deze onverkwikkelijke materie.

“ Daarop keerde Abraham naar zijn knechten terug; samen gingen zij naar Berseba, staat er alleen maar. …/… Mijn vader heeft er zich grondig in verdiept, maar heeft nooit een bevredigende verklaring gevonden voor het ontbreken van Isaäks naam.”
Deze, en nog een aantal merkwaardige citaten uit de Bijbel, getuigen van een bijzondere interesse en kennis van de auteur betreffende dit onderwerp. De vergelijkingen van bepaalde gebeurtenissen uit het Oude en het Nieuwe Testament met andere godsdiensten zijn daar ook het sprekende bewijs van.

Ondanks de aanwezigheid van ‘ katholieke missionarissen’ blijven de Aymara-indianen vasthouden aan hun tradities. De grootste verering hebben zij voor Pachamama, Moeder Aarde.
“ Do ut des. Ik geef , opdat jij ook geeft.”
Dit is de sleutel van het hele boek. De mens offert aan de aarde opdat de aarde zou geven aan de mens. Vraagt dit ook menselijke offers? En hebben de moorden te maken met Pachamama?
Wie spanning verwacht van de eerste tot de laatste bladzijde komt bedrogen uit. Naast de derde moord op een jongetje en de systematische zoektocht naar de daders(s) biedt Jeroen Windmeijers De offers zoveel meer. Het fictieve verhaal kronkelt zich een weg doorheen een traditionele indiaanse gemeenschap waarvan de auteur eens deel uitmaakte: een ervaringsdeskundige. Hij weet de spanning vast te houden tot het eind terwijl je als lezer geniet van zijn boeiende vertelkunst die je op geen enkel moment loslaat.

De personages zijn zorgvuldig uitgekozen. Het verschil, maar ook de gelijkenissen tussen de Westerse ingesteldheid en de tradities van de indiaanse gemeenschappen weet hij haarfijn weer te geven. Lucas en Nayra zijn in deze een open boek, maar een aantal andere personages behouden toch wel hun geheimen tot in de finale.

Het is uitkijken naar het tweede deel van deze thrillertrilogie.
Dan,…, neen, Jeroen, …
En daar mag Jeroen best rots op zijn.

Reacties op: Dan, ..., neen, ... Jeroen.

De offers - Jeroen Windmeijer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99