Hannelore Bedert ( Deerlijk, 1984 ) is een Vlaamse singer-songwriter met enkele gelauwerde albums ( o.a. Ademruimte ) op haar palmares.
Met haar debuutroman Lam werd zij genomineerd voor de Bronzen Uil ( Willemsfonds ) en zij prijkt op de shortlist van de Hebban Debuutprijs 2019. Lam is het aangrijpend verhaal van een jonge vrouw die met de traumatische gebeurtenissen uit haar jeugd afrekent.
Door het onverwachte overlijden van haar echtgenoot begin 2019 staat haar muzikale carrière op non-actief. In Het Laatste Nieuws van 08 juni 2019 schrijft zij: “ Ik beloof af en toe nog iets van me te laten horen, maar enkel als ik iets zinnigs te zeggen heb. Meer mensen zouden dat moeten doen: eens simpelweg zwijgen. Want daar schuilt zoveel schoonheid in.

Lucia, het hoofdpersonage in deze roman, woont in de stad, al tien jaar. Ondanks de drukte die er heerst is zij eenzaam en ze krijgt haar leven maar moeilijk op het juiste spoor, haar leven is een puinhoop. Dat heeft te maken met een aantal ingrijpende gebeurtenissen in haar jeugd en na lang aarzelen belt ze haar enige vriendin en toeverlaat, Louise. Louise is de spreekwoordelijke strohalm waaraan Lucia zich wil en kan aan vastklampen.
“ Je moet gewoon leren ademen, jij.”
Lucia is pas zes als haar moeder haar achterlaat in een snikhete auto op de parking voor een winkel en daarna, alsof ze een zuchtje wind was, verdwijnt, zonder enig spoor achter te laten. Het blijkt al vlug dat haar vader niet in staat is om Lucia alleen op te voeden; hij verdiept zich in zijn werk en laat zijn dochter thuis in eenzaamheid achter.
Lucia verneemt dat haar vader is overleden en deze gebeurtenis is de aanleiding voor de terugkeer naar haar dorp.
“ Er gaan veel mensen dood.” “ Ja, zei Lucia. Ze gaan dood of ze verdwijnen.”

Naast een aantal verontrustende ontdekkingen beseft ze dat de confrontatie met haar vroegere omgeving hard aankomt: gebouwen, personen en gebeurtenissen maken haar onrustig en brengen haar verleden weer zeer dichtbij. Geruggesteund door Louise bindt ze de strijd aan tegen de demonen die tot nu toe haar leven beheersten.
Het verhaal speelt zich af in twee periodes: de jeugd van Lucia en het heden. Vooral de flashbacks leren ons veel over de trauma’s die zij als kind en jong meisje opgelopen heeft en druppelsgewijs laat de auteur ons kennismaken met de psychische achtergronden van het hoofdpersonage.
“ Het lammetje is gevangen, grijnsde hij. Hier komt de boze wolf.”
Vooral het thema pesten komt veelvuldig aan bod en door de aanpak van de schrijfster wordt nog maar eens zeer duidelijk aan de kaak gesteld wat de gevolgen zijn voor de slachtoffers van pesterijen. Een pluim voor Hannelore om op deze manier dit verwerpelijke fenomeen, waarrond nog altijd een taboesfeertje zweemt, aan te pakken. Daardoor dompelt ze de lezer in een aangrijpend en pakkend verhaal, een debuut dat lang na de laatste bladzijde blijft nazinderen: het is moeilijk om Lucia en Louise los te laten. Het is alvast uitkijken naar het tweede boek van deze auteur.

Reacties op: NAZINDEREND DEBUUT

Lam - Hannelore Bedert