Zinderende, doordringende kennismaking

Guy Doms 07 november 2019 Hebban Recensent
Zo doodgewoon zal het gezin van Adam Sandell wel niet zijn. Omdat de Zweedse schrijver Mattias Edvardsson een proloog, gevolgd door 112 (korte dan wel) hoofdstukken en een onthullende epiloog over hen weet neer te zetten.
De uitgever plaatst het boek in de categorie romans; een afleidingsmanoeuvre, of een doelbewuste keuze?
Wees er maar van overtuigd: ‘Een heel gewoon gezin’ is onbetwistbaar een psychologisch geladen thriller.

“Ulrika heeft eens gezegd dat liefde loslaten is en degene van wie je houdt laten vliegen, maar vaak heb ik het gevoel dat Stella nog steeds met haar vleugels zit te flapperen zonder op te stijgen.”

Drie hoofdpersonages, die samen ogenschijnlijk een gewoon, degelijk Zweeds gezin vormen. Ze vertegenwoordigen elk een wisselend - alsook vertellend - perspectief in het boek.
Eerst komt priester Adam, de vader, aan het woord; vervolgens zijn onhandelbare negentienjarige dochter Stella. Tenslotte is er ook nog Ulrika, advocate maar ook moeder en echtgenote.
Wanneer Stella verdacht wordt van moord op een veel oudere en tevens rijke zakenman, gaat de bal echt aan het rollen. Zou ze werkelijk…? Maar waarom dan? Vader is van mening dat zijn dochter onschuldig is; moeder is daar echter niet zo helemaal zeker van. Wat heeft Stella zelf hierover te vertellen? Staat Ulrika wel helemaal recht in haar schoenen?

“Ik wil niet dat iemand medelijden met me heeft. Er is een reden dat ik hier zit en ik ben geen slachtoffer. Het doet me overal pijn, ik ben afgevallen en de gedachten kwellen me als tinnitus.”

Vergeet het zogenaamde sterke geslacht; in dit boek zijn het vooral de vrouwelijke personages die voor de spanning, de vaart en het leesplezier gaan zorgen.
Naarmate het boek vordert, stijgt het niveau; het wordt er steeds beter op.
‘Een heel gewoon gezin’ is een intense zoektocht van de hoofdpersonages naar een treffend antwoord op hun levensvragen. Tevens is het een queeste over hoe ver ouders kunnen en willen gaan om hun kind bij te staan.
Het zijn zwaarmoedige thema’s, inderdaad. Die zijn echter mooi uitgewerkt, door de ogen van de het trio protagonisten. Hun karakters worden door de auteur afdoend uitgewerkt. De overtuigende plot is eigenlijk nog belangrijker dan de krachtige ontknoping van het verhaal.

Dit alles schrijft Mattias Edvardsson van zich af in een no-nonsense, functionele stijl en taal.
Dat hij met ‘Een heel gewoon gezin’ internationaal doorbreekt, is voor deze lezer zeker niet verwonderlijk.
Een zinderende en doordringende eerste kennismaking.

Meer recensies van Guy Doms