Na het lezen van De verborgen geschiedenis was ik er heilig van overtuig dat Dona Tartt ook nu weer een literair meesterwerk van formaat zou afleveren. Niet dus! Het verhaal is saai, niet meeslepend, kan nergens echt boeien en wordt op geen enkel moment echt spannend. Het lezen van De verborgen geschiedenis kostte me slechts enkele dagen, dit boek hebben ik met moeite kunnen doorworstelen. Onbegrijpelijk dat een schrijfster van dit kaliber er 10 jaar over heeft gedaan om dan zo'n werk af te leveren. Het gaat hier niet om een thriller, echter wel om een familiekroniek in het zuiden van Amerika. Dona Tartt besteedt veel te veel tijd aan het weergeven van de sfeer in plaats van het verhaal op gang te houden. Met andere woorden, verspilde moeite en een gemiste kans.