gruwelijk spannend maar wat ongeloofwaardig

Hanneke Kortekaas 15 februari 2020
Via de hebbanbuzz heb ik kennis mogen maken van dit vlot lezende boek. Waarvoor mijn dank aan Uitgeverij Letterrijn.
Anouk maakt kennis met Sven op een bedrijfsfeestje. Ze raken verliefd en snel trekt ze bij hem in. Sven heeft een hobby, horrorfilms kijken. Hij raakt zijn werk kwijt en wat hij overdag doet is voor Anouk niet helemaal duidelijk. Later blijkt dat hij van zijn hobby ook een dagelijkse bezigheid heeft gemaakt met alle gevolgen van dien. Behalve Anouk en Sven maken we ook kennis met Kim, een voormalige liefde van Sven en Miranda en Bas , de zus en zwager van Anouk. Het leven van Anouk wordt danig op de proef gesteld door het gedrag van Sven. Dit gedrag wordt enigszins verklaard door zijn jeugd waarin misbruik door zijn moeder aan de orde is. Gruwelijkheden, geweld en het bizarre gedag van Sven volgen elkaar in een snel tempo op en Anouk is haar leven niet zeker.. Haar zus Miranda maakt zich zorgen en in de bizarre ontknoping krijgt zij een hoofdrol.
De omslag van het boek is mooi! De titel van het boek Ongenodig is een synoniem van wreed, gruwelijk en gewelddadig, echt passend bij het boek.
Mijn mening over het boek is dubbel. Het boek bleef in mijn hoofd. Zeker het gedrag van Sven, dat zo gruwelijk is, liet me niet los. Ik heb het ook in een redelijk tempo uitgelezen. Ik zette bij een aantal dingen die gebeuren wel mijn vraagtekens. Het is gewoon teveel en te bizar. Nu ben ik geen horrorfan dus misschien is dat het wat me een beetje tegen stond. Ik kan voorbeelden noemen maar dan verklap ik het verhaal. Ook Kim heeft niet echt een toegevoegde waarde voor het verhaal. Hij heeft een verleden met haar, ze verschijnt weer 10 jaar later maar het verhaal had zonder haar gekund. Al met al ben ik wel blij dat ik het gelezen heb maar had er een beetje vreemd gevoel bij. Ik hoop dat het boek snel als luisterboek komt dan ga ik het zeker nog een keertje luisteren maar niet voordat ik ga slapen.....

Meer recensies van Hanneke Kortekaas