Als het verleden toekomst wordt: veelbelovend debuut!

Hanneke van de Water 05 september 2019
Letta is een jonge, introverte vrouw, die op veertienjarige leeftijd haar ouders heeft verloren. Als zij op een dag terugkeert naar de buurt waar ze opgroeide, is zij getuige van een angstaanjagende gebeurtenis. Op de vlucht voor de aanblik van het gebeurde, wordt zij aangereden door een auto. De bestuurder kiest ervoor haar niet naar het ziekenhuis te brengen, maar haar in zijn huis te verzorgen. Vormt hij een bedreiging of beschermt deze Rutger haar juist? In verwarring verlaat zij het huis en keert terug naar haar eigen flat. Daar treft zij de nicht van haar huisgenote dood aan en vreest Letta voor haar leven. Op de hielen gezeten door de daders en niet altijd wetend wie zij wel of niet kan vertrouwen, wordt zij uiteindelijk genadeloos geconfronteerd met haar eigen duistere verleden.

“Ieder moment verwacht ze het geluid van gillende sirenes te horen, maar het blijft akelig stil. Misschien is het niet meer nodig. Mijn hemel, heb ik Johan omgebracht? Het ik hem vermoord? Dan ben ik geen haar beter dan die….”

Als het verleden toekomst wordt is een knap geconstrueerde psychologische thriller. Boomstra speelt schijnbaar moeiteloos met de eerste en tweede persoon zonder daarbij verwarring op te wekken en hanteert een vlotte schrijfstijl. De emoties van het hoofdpersonage, voortkomend uit haar traumatische verleden in combinatie met de levensbedreigende gebeurtenissen in het heden, worden door de auteur zeer raak beschreven.

“Roerloos kijkt ze toe. Mijn hemel, wat was ik jong en wat zag ik er slecht uit. De grote, groengrijze ogen liggen in diepe kassen verscholen en kijken haar doodsbang aan.”

Een enkele ongeoefende zin wordt direct weer afgewisseld met een zeer geloofwaardige dialoog. Het feit echter dat het verhaal van de getraumatiseerde Letta zo boeit, in combinatie met de spanningsboog die Boomstra strak gespannen houdt, maken dat dit boek je de optie ‘wegleggen’ niet geeft.

Kortom, een uiterst verdienstelijk debuut van Boomstra die met Als het verleden toekomst wordt, haar visitekaartje direct stevig afgeeft.

Over de auteur
Marja Boomstra komt van oorsprong uit Harlingen, maar woont inmiddels in Weert. Na haar studie heeft zij bijna drie decennia lang binnen het sociaal maatschappelijke werkveld haar carrière beleefd. Ze werkte o.a. in aandachtswijken in Den Haag en Venlo. Inspiratiebron voor dit boek is onder andere de jaren waarbij ze als projectleider voor het Amerikaanse internationale programma Youth at Risk (YAR) heeft gewerkt.

Uitvoering
Uitgeverij MB Publishing