Boos bloed: verrassend debuut!

Marie-Claire is het hoofdpersonage in ‘Boos bloed’. Deze mooie, jonge vrouw is getrouwd met de knappe, charismatische Thomas. Het huwelijk met Thomas heeft haar op materieel gebied veel gebracht; Thomas is namelijk uiterst welgesteld. De twee wonen in een kapitale villa in Wassenaar en begeven zich in de welgestelde kringen aldaar. Klinkt haast te mooi om waar te zijn en dat is het dan ook: het huwelijk is maar kort liefdevol geweest.

Wanneer Thomas het dubieuze verleden van Marie-Claire ontdekt, ontpopt hij zich namelijk tot een egocentrische, kille en overspelige echtgenoot. Na vele vernederingen en mishandelingen neemt Marie-Claire zelf ook een minnaar én beraamt de moord op Thomas, er vanzelfsprekend voor zorgend dat zijzelf een waterdicht alibi heeft. Wanneer zij naar de villa wordt geroepen blijkt het echter niet Thomas te zijn die daar levenloos is aangetroffen…

“Nog uren blijf ik zitten en kijk verdwaasd naar de zee. Ik begrijp er niets meer van. Het moet Thomas geweest zijn. Pas als het donker en rustig begint te worden op het strand start ik de auto. Ik rijd verder en zoek een afgelegen plek, waar ik de auto parkeer om de duinen in te lopen.”

‘Boos bloed’ is een uiterst ingenieuze thriller met veel uitdagingen, plotwendingen en –ondanks het wat oppervlakkige ‘decor’ waartegen het verhaal zich afspeelt- zeer boeiende personages. Die personages worden overigens knap gekarakteriseerd. Niet alleen het hoofdpersonage komt goed uit de verf, maar ook bijvoorbeeld de sympathieke rechercheur Henk Veld en huishoudster Gerda.

“Emotioneel word ik heen en weer geslingerd door haar bekentenissen. Ik haat haar en ik hou van haar, ben perplex door haar handelingen en kan haar niets vergeven, maar ik wil haar ook niet loslaten.”

Wat Leushuis bovendien op intelligente wijze doet is het, vanuit verschillend perspectief, beschrijven van eenzelfde scene hetgeen soms een verrassend licht op de beschreven gebeurtenis werpt. Bovendien speelt ze soepel met de spanningsboog die ze zo nu en dan aanspant om hem vervolgens weer even te laten vieren en die leidt naar een verrassende finale. De dialogen zijn van een fijne vanzelfsprekendheid en bevatten geen informatie die niet in de dialoog thuishoren; een routine die slechts weinig beginnende auteurs al direct onder de knie hebben.

De schrijfstijl van deze debuterende auteur is vlot en beeldend en het is dan ook moeilijk voor te stellen dat het hier een debuut betreft.

Over de auteur
Na een lange periode van twintig jaar in het buitenland geleefd te hebben is Els Leushuis, geboren in 1957, teruggekeerd naar haar geboorteplaats Delden in Twente om als auteur een nieuwe stap te zetten in haar veelbewogen leven. Haar rijke levenservaring, aangevuld met de nodige fantasie heeft tot de misdaadroman ‘Boos bloed’ geleid.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser
ISBN: 9789463653619
Paperback, 255 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water