Dag en nacht: veelbelovend debuut!!

Lena Beck is een 23 jarige studente. Van de ene op de andere dag is zij spoorloos verdwenen. Na veertien lange jaren krijgen Lena’s ouders –Matthias en Karin- ineens bericht dat Lena gevonden zou zijn. De teleurstelling is enorm wanneer de vrouw, waarmee zij in het ziekenhuis worden geconfronteerd, niet hun dochter Lena is. De vrouw lijkt echter wel sprekend op hun dochter. De verwarring is compleet wanneer Karin het dochtertje van de vrouw herkent als haar Lena…

“Iemand roept: Nee! En O, god! Mijn stijve lichaam wordt van het bed getild en door elkaar geschud. Dan volgt een warme, stevige omhelzing.”

De vrouw blijkt ontsnapt aan een pure nachtmerrie. Ze is jarenlang gevangen gehouden in een afgelegen boshut door een man, die ze had leren kennen in de kroeg. Ze kreeg de bizarre opdracht te doen alsof ze een zekere Lena was en moest voor twee kinderen zorgen. Haar ontvoerder legde haar en de kinderen strikte regels op die ze nauwgezet moesten opvolgen. Dag en nacht. Wie is de man en waarom is hij nog niet in de kraag gevat? En wat is er met Lena gebeurd? Je leest het in Dag en nacht.

Dag en nacht is het thrillerdebuut van auteur Romy Hausmann en dat is nauwelijks voor te stellen. Waar was deze auteur? Wat een debuut! Het verhaal zit ingenieus in elkaar, de schrijfstijl past uitstekend bij het verhaal en de spanningsopbouw is bijzonder goed. Hausmann trakteert haar lezers bovendien diverse keren op een daverende clifhanger waarmee ze opnieuw chaos creert.

“Mama lag zo te schreeuwen dat ik me echt zorgen maakte. Zorgen zijn niet zo erg als angst, maar zijn ook niet goed. Ik sprong van de rand van het bed en drukte me tegen papa aan, die naast het bed stond.”

Hausmann vertelt het verhaal vanuit het perspectief van diverse personages, waaronder Lena, Hannah –het dochtertje van de vrouw die wordt aangezien voor Lena-, en Matthias. Dat maakt het heel persoonlijk en toch ook weer niet omdat de drie personages een bepaalde reserve behouden. Bij de jonge Hannah lijkt dat nog in zekere zin begrijpelijk aangezien het kind Asperger blijkt te hebben hetgeen haar nuchtere en emotieloze gedrag enigszins verklaart.

Kortom, met Dag en nacht levert Hausmann een daverende psychologische thriller af met een knappe spanningsboog die op niveau blijft tot aan de verbijsterende finale die de auteur haar lezers voorschotelt.

Over de auteur
Romy Hausmann (1981) was hoofdredacteur bij een productiemaatschappij en werkt nu als free lancer in de tv-wereld. Dag en nacht is haar thrillerdebuut. Ze woont met haar gezin in de buurt van Stuttgart, in een huis aan de rand van het bos.

Uitvoering
Uitgeverij: HarperCollins