De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson: onverwacht mooi!

Grace Anderson is volkomen tevreden met haar leven. Ze heeft een violenwinkeltje in een rustig Engels dorp, speelt verdienstelijk cello en onderhoudt een langeafstandsrelatie met David in Parijs. Aan haar tevredenheid komt abrupt een einde wanneer haar vriend een vrouw redt in de Parijse metro en de publiciteit over zijn heldendaad aan het licht brengt dat hij een dubbelleven leidt.

Na het beëindigen van de relatie komt steun uit onverwachte hoek. Het zijn meneer Williams, een kwieke, oudere heer, en Nadia, een assertieve tiener, die Grace er weer bovenop helpen. Het wonderlijke tweetal schrijft Grace in voor een violenbouwwedstrijd in Italië. Grace ontdekt dat ze lang niet zo alleen is als ze dacht, dat een fout niet onoverkomelijk is en dat er meer wegen naar geluk bestaan.

“Jij bent een kunstenaar, Grace. Je maakt prachtige instrumenten; je speelt cello. Er zal iets geweldigs van jou achterblijven voor toekomstige generaties. Ik ben niet meer dan een kantoorklerk die toevallig een paar talen spreekt; ik kan niets maken, niets doen.”

In De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson staan liefde, onzekerheid, bedrog, vriendschap en muziek centraal. Harris heeft een fraaie balans weten te behouden tussen luchtigheid en diepgang. Bovendien weet ze haar personages fraai te kleuren en ga je als lezer werkelijk een beetje van ze houden. Vooral Grace, niet perfect, maar een mens zoals jij en ik, komt prachtig uit de verf. De keuze van de vrienden van Grace is origineel. Nu eens geen twee vriendinnen die perfect matchen, maar een tweetal dat je niet zou bedenken, maar waar wel een warme band mee bestaat. Een tiener en een oude man? Bedenk het maar en laat het dan nog kloppen ook. Knap. Harris hanteert bovendien een fijne schrijfstijl en haar dialogen zijn van een verfijnde echtheid.

“Hij legt zijn hand op de mijne. De gerimpelde huid op de rug van zijn hand heeft iets weg van doorschijnende boomschors. Zijn knokkels schemeren er als vier stippen doorheen.”

De opbouw van het verhaal klopt eveneens. De gebeurtenissen volgen elkaar niet in snel tempo op, maar de afwisseling is fraai tussen kabbelend en knallend. Tussen dit alles door maak je de geestelijke groei door van Grace die allengs minder onzeker wordt.

De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson is een zeer aangename verrassing en verdient een breed lezerspubliek.

Over de auteur
Anstey Harris coacht schrijvers met haar eigen bedrijf Writing Matters. Haar werk werd genomineerd voor tal van prijzen en won de H.G. Wells Short Story Award. Ze woont in Kent, Engeland, en is de moeder van singer-songwriter Lucy Spraggan.

Uitvoering
Uitgeverij Nieuw Amsterdam