Geruis: boeiend thema

Hanneke van de Water 05 augustus 2019
Centraal in Geruis staan Wim en Anneloes. Wanneer het echtpaar op bezoek is bij vrienden, kondigt Wim plotseling aan het benauwd te hebben en even een wandelingetje te willen maken. Hij keert echter niet terug. Er blijkt veel meer aan de hand te zijn…
Wim kon de problemen van het verliezen van zijn baan en het feit dat zijn huwelijk met Anneloes hem allengs meer begon te benauwen niet meer aan en vertrok. Hij komt in Oostenrijk terecht en neemt een nieuwe identiteit aan. Hij ontmoet er Karen en neemt zijn intrek in haar hotel voor rouwenden. Zij kent echter niet zijn ware geschiedenis…
“Anneloes schrok wakker van geklop op de achterdeur. Blijkbaar was ze op de harde keukentafel toch in slaap gesuft. In een eerste opwelling had ze gedacht dat Wim voor de dichte deur stond en hij zijn sleutel niet bij zich had. Hoe naïef, dacht ze.”
Anneloes blijft achter en heeft tal van vragen: waar is Wim en wat is er gebeurd? Met behulp van zowel de politie als haar sociale kring, tracht Anneloes er achter te komen wat er met haar echtgenoot is gebeurd. Die noodzaak wordt nog groter wanneer hun dochter Emma ernstig ziek wordt.
“Waarom is pap er niet? zei ze plotseling. Ik weet niet of ik een melanoom overleef. Waar is pap en wie is hij eigenlijk? Ik ken hem niet. Toen mijn vriendinnen op school laatst vroegen naar zijn beroep, kon ik alleen maar zeggen dat hij bij Shell had gewerkt. Maar wat was zijn functie eigenlijk en vond hij het een leuke baan, had hij plezier in zijn werk?”
Een roman over wezenlijke levensvragen, verpakt in een spannend verhaal. Een verhaal dat beurtelings wordt verteld door Wim en door Anneloes. Door deze techniek toe te passen maakt De Koning de emotionele worstelingen van de echtelieden duidelijk. De personages zijn door de auteur fraai gekarakteriseerd alhoewel je de keuzes van Wim waarschijnlijk niet (geheel) kunt billijken en je –als lezer- blijft hopen dat hij tot inkeer komt.

De spanningsopbouw is in orde en Geruis heeft bovendien een boeiende psychologische lading. De dialogen zijn echter nog voor verbetering vatbaar. Die zijn met regelmaat wat ongeloofwaardig en onnatuurlijk. Ondanks dat is Geruis een boeiend verhaal en is het thema verfrissend ter hand genomen.

Over de auteur
Yvon de Koning werkte na haar studie Nederlands eerst als docent in het middelbaar onderwijs en later als trainer op een eigen taleninstituut. Daarna begon ze verhalen te schrijven. In 2011 verscheen haar eerste roman Je eigen stilte.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser