Het vergeten meisje: opnieuw een ijzersterke Coppers!

Naast Liese Meerhout, die de lezers van deze serie al kennen, is de hoofdrol dit keer weggelegd voor wijkagente Camila Bonardo. Wanneer Camila tijdens een routinecontrole van een woning in Kelsbeek een bloedbad aantreft, raakt ze volledig in shock. Om de lugubere beelden van haar netvlies te krijgen, gaat Camila in therapie. Haar therapeut stelt hypnose voor om het trauma te verwerken. Als zij tijdens de hypnose de deur van haar kindertijd opent, belandt ze in een nog grotere nachtmerrie. Maar zijn haar herinneringen echt of kom ze voort uit haar fantasie? De ontredderde vrouw zoekt steun bij haar vriendin en collega Liese Meerhout. Die gaat op onderzoek uit en duikt daarbij ook in het verleden van haar vriendin. Al snel blijkt dat de nieuwsgierigheid van Liese slapende honden uit het verleden wakker maakt. Haar ontdekkingen brengen Camila zelfs in gevaar…
“Er komt iemand binnen in de kamer! Riep Camila. Ze snikte luid. Een man! schreeuwde ze. Er staat een man in de kamer! Ze begon hard te huilen. Brakke haalde haar terug naar het heden.”
Schrijftalent Coppers maakt de verwachtingen opnieuw waar. Naast de uiterst plezierige en vlotte schrijfstijl die de lezer van deze auteur gewend is, ziet Coppers opnieuw kans een uitstekende balans te creëren tussen politieonderzoek, spanning en de privébesognes met bijbehorende emoties van de hoofdpersonages. Dat mag overigens gerekend worden als het grootste talent van deze auteur. Daarnaast is hij er een ster in zijn dialogen zó natuurlijk te presenteren dat je als lezer het gevoel hebt bij de gesprekken aanwezig te zijn. Je zou haast geneigd zijn eraan deel te nemen en soms zou je dat zelfs willen.

“Liese tikte met haar hand op haar bureau. Ik heb het vanaf het begin gezegd, zei ze met enig vuur, en het blijkt weer eens, er is meer aan de hand met die zaak-Bonardo. Mason keek haar aan. Ik ken die blik, zei ze. Nu krijg ik een lezing uit het grote how-to boek van de politie. De zaak is niet van ons, Liese. We hebben geen enkel mandaat.”

De personages zijn bovendien prima gekarakteriseerd. De reeds bekende spelers in het verhaal, weet hij voldoende te schilderen voor de nieuwe lezer, zodat zij geen hiaten ervaren. Vaste fans hebben daar echter geen ‘last’ van. Maar ook de nieuwe karakters zorgen weer voor fijne verrassingen en hij weet hen op intelligente wijze te presenteren.

Voor hen die het werk van Coppers kennen, zal het niet als verrassing komen dat ook Het vergeten meisje weer een verrukkelijke spanningsopbouw en dito finale kent.

Over de auteur
Toni Coppers (Sint-Truiden, 6 september 1961) is schrijver en scenarist. Coppers werd vooral bekend door zijn serie misdaadromans rond de Antwerpse commissaris Liese Meerhout. Hij debuteerde in 1995 met De Beha van Madonna, brieven van een reiziger, waarin hij literaire reisbrieven schreef aan vrienden en bekenden. In die tijd was Coppers reisjournalist voor Radio 1, en produceerde hij meerdere reisprogramma's bij de openbare omroep, zoals Gewoonweg, Lopend Vuur en Het Landhuis.

Uitvoering
Uitgeverij Angelé/Standaard