Ik zie je: Berg maakt het opnieuw waar!

Hanneke van de Water 14 november 2019
Carol Brodie staat centraal in Ik zie je. Carol is een internationale bestsellerauteur die geconfronteerd wordt met een schrijversblok. Ze heeft al vijf jaar geen boek geschreven. In de hoop inspiratie te vinden reist ze af naar Zuid-Frankrijk en neemt haar intrek in een gite.

“Ik ben hier om te werken. Om te schrijven. Maar schrijven is het laatste waaraan ik wil denken. Waarom moet er zo nodig een nieuw boek komen? En waarover? Mijn gedachten waaieren alle kanten op.”

Carol komt ook in Frankrijk niet aan schrijven toe, want ze raakt geïntrigeerd door haar overbuurvrouw. Carol begint de vrouw te bespieden en is er getuige van dat de vrouw haar bezoek neerslaat na een fikse ruzie. Is hij dood? Carol gaat, in plaats van direct de politie in te schakelen, zelf op onderzoek uit.

De rustige opbouw die Berg hanteert brengt je als lezer geheel in de stemming voor het vervolg van het verhaal. Dat komt dan ook vrij plotseling. De kalme start is de opmars naar flink wat actie en de spanning raakt om te snijden.

“Ze knijpt een paar keer met haar ogen en kijkt me dan indringend aan. Ik wist meteen dat het mis was. Ik heb de politie gebeld dat ze als de sodemieter poolshoogte moesten nemen maar ze kwamen te laat.”

Berg heeft met zijn eerdere boeken reeds bewezen een schrijfstijl te hanteren dat een groot lezerspubliek aanspreekt en zijn verhalen zijn ook telkens weer origineel en pakkend. De auteur weet zijn personages prima te karakteriseren zonder zichzelf daarbij te verliezen in ellenlange karakterschetsen. Dit doet hij zo treffend dat hij daarmee de emotie van zijn lezers raakt. Zo sluit je Carol al snel in je hart. Ook de omgeving geeft Berg op deze wijze weer. Fijn, voldoende en pakkend.

Kortom, Berg heeft het opnieuw waargemaakt. Ik zie je is een uiterst fijne thriller die menig lezer zal bekoren.

Over de auteur
Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) studeerde Nederlands en volgde de Academie voor Kleinkunst. Na een korte tijd gewerkt te hebben in het theater, kwam hij bij de publieke omroep. Voor de RVU maakte hij tv-programma’s en radiodocumentaires. Voor de NOS was hij netmanager van Radio 5 en voor L1 programmaleider radio. In 2004 verhuisde hij naar Frankrijk om thrillers te gaan schrijven. Daarvan zijn er inmiddels verschillende verschenen en hij werd genomineerd voor diverse prijzen.

Uitvoering
Uitgeverij The House of Books