Kamer 305: origineel, geweldige constructie!

Hanneke van de Water 12 september 2019
Kamer 305, kent diverse hoofdpersonages. Een daarvan is Kim, die verstrikt zit in een ongelukkig huwelijk met Simon. Ze onderhoudt al meer dan een jaar een buitenechtelijke relatie met Martijn.

Dan is er Eva die als verpleegkundige in een ziekenhuis werkt. Eva worstelt met traumatische herinneringen uit haar jeugd. De twee vrouwen kennen elkaar weliswaar niet, maar toch krijgen zij met elkaar te maken. Die verstrengeling van hun levens begint wanneer Kim het levenloze lichaam van een vrouw aantreft in de hotelkamer waar ze met Martijn heeft afgesproken.

“Ik kan Martijn een berichtje sturen en een andere ontmoetingsplek voorstellen, maar hij heeft vast al gereserveerd. Bovendien moet ik dan uitleggen waarom ik niet op ons eigen plekje wil afspreken en de waarheid lijkt me geen optie.”

Kamer 305 is een volstrekt unieke thriller. Dat unieke heeft vooral te maken met de wijze waarop Franssen haar verhaal heeft geconstrueerd. Ze heeft er feitelijk een verzameling korte fragmenten van gemaakt die telkens een ander personage in the spotlights zet. Het is derhalve wel zaak om geconcentreerd te blijven, want naast Kim en Eva voert Franssen nog een aantal personages op. Al deze korte hoofdstukken zijn overigens geschreven in de eerste persoon en komen derhalve bijzonder dichtbij.

“Ik weet niet wat ik denken moet of voelen. Mijn vrouw is dood. De vrouw die ik heb liefgehad en die ik heb gehaat.”

Ondanks de geringe lengte van de hoofdstukken, ziet de auteur kans de karakters goed te treffen en gaandeweg krijgt de lezer een beeld van hoe de levens van al deze personages met elkaar te maken hebben. Aangezien alle hoofdstukken voorzien zijn van de naam van de persoon die op dat moment voor het voetlicht treedt, valt het des te meer op dat er enkele hoofdstukken ‘naamloos’ zijn. Wie is deze persoon?

Franssen hanteert een fijne, vlotte schrijfstijl die uitstekend past bij de constructie die ze heeft bedacht. Telkens, in elke nieuw fragment, wordt er iets ontrafeld of komt er juist weer een mysterie bij. Als lezer wordt je continu op het verkeerde been gezet, zonder dat het ook maar ergens ongeloofwaardig wordt. Knap!

Zeer geleidelijk weet Franssen de spanning op te voeren en haar lezers mee te voeren naar een formidabel einde. Kortom, Kamer 305 is niet alleen een spannende, uiterst originele thriller, maar zit ook nog eens technisch bijzonder vernuftig in elkaar. Franssen heeft wederom bewezen over een groot talent te beschikken.

Over de auteur
Yvonne Franssen heeft een grote liefde voor taal. Al sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. Ze schreef jarenlang maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen.
In 2011 verscheen haar eerste thriller Talio, een jaar later gevolgd door De genius. In 2013 schreef ze ter gelegenheid van de Limburgse Avond van het Spannende Boek de minithriller Mysterie aan de Maas. In 2017 maakte Franssen met de versjesbundel '#omazegt' een uitstapje buiten het thrillergenre, waarin ze in 2018 terugkeerde met haar vierde thriller Schaduwen.

Uitvoering
Futuro Uitgevers