Killman Creek: prima thriller met dito verhaalconstructie en spanningsopbouw!

Hanneke van de Water 05 november 2019
In het vorige boek over Gwen Proctor en haar kinderen, komt Gwen tot de verschrikkelijke ontdekking dat haar echtgenoot een monsterlijke seriemoordenaar is. Wanneer hij wordt opgepakt en zijn misdaden groot worden uitgemeten in de media, valt de halve wereld over Gwen heen. De publieke opinie luidt namelijk dat ze moet hebben geweten van de gruweldaden van haar man. Niets is echter minder waar.

In dit deel ziet Gwen zich genoodzaakt de relatief veilige plek in Stillhouse Lake die ze voor zichzelf en haar kinderen heeft gecreëerd, te verlaten en zelf achter haar ex, seriemoordenaar Melvin Royal, aan te gaan. Melvin is namelijk uit de gevangenis ontsnapt en het leidt geen enkele twijfel dat hij, tezamen met zijn psychopathische handlangers, achter hen aan zal komen. Gwen wordt in haar strijd bijgestaan door Sam Cade.

“Sam is nog niet uit de deuropening weg of we worden door iets opgepakt en met geweld door de kamer geslingerd. In een instinctieve poging mijn hoofd te beschermen kruis ik mijn armen voor mijn gezicht en trek mijn benen op, en ik voel het nauwelijks als ik tegen de muur aan klap.”

Killman Creek is het vervolg op Stillhouse Lake en even huiveringwekkend als het eerste deel. Caine heeft in dit vervolg op Stillhouse Lake net voldoende achtergrondinformatie weten op te nemen dat veroorzaakt dat de delen los van elkaar te lezen zijn. Toch zou ik adviseren te beginnen met Stillhouse Lake. Simpelweg omdat het beide geweldige thrillers zijn.

Naast de knap opgebouwde spanning vat Caine de precaire relatie tussen Gwen en Sam ook uitstekend in woorden. Sam is er heel lang van overtuigd geweest, samen met vele anderen, dat Gwen medeplichtig was aan de misdaden van haar ex. Tot hij haar leert kennen. Hij is genoodzaakt zijn mening bij te stellen, maar heeft wel te dealen met het feit dat het Gwen’s levenspartner was die zijn zusje op gruwelijke wijze ombracht en soms blijkt dat een worsteling voor de stoere Sam.
“Als je kunt bewijzen wat je beweert, namelijk dat Absalom hierachter zit, dan kunnen we praten, zegt Kezia. Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven. Maar op dit moment zou het dwaas zijn te ontkennen wat ik vlak voor mijn neus zie gebeuren, namelijk dat je Melvin Royal helpt om een arm meisje naar binnen te dragen en in stukken te snijden.”

Caine weet ook in Killman Creek de spanning weer geweldig op te bouwen en de aandacht vast te houden tot het einde. Een intelligente verhaalconstructie en boeiende personages, maken Killman Creek tot een absolute aanrader.

Kortom, Killman Creek is een waardig vervolg op Stillhouse Lake!

Over de auteur
Rachel Caine is een pseudoniem van Roxanne Longstreet Conrad, een Amerikaanse auteur van sciencefiction, fantasy, mysterie, suspense en horrorromans. Daarnaast publiceert zij onder de naam Julie Fortune.

Uitvoering
Uitgeverij Karakter