Laag vliegen de helden: veelbelovend debuut!

Hanneke van de Water 13 september 2021
‘Laag vliegen de helden’ vertelt het verhaal van Commercialregisseur Luuk, een lefgozer die volgens zijn eigen regels leeft. Hij heeft een dochter en leidt een redelijk doorsnee leven. Wanneer hij, ten gevolge van een dwarslaesie, in een rolstoel belandt, besluit hij ook volgens zijn eigen regels te sterven. In Hollywoodstijl, met een pistool, aan zee. Een ontmoeting doet hem afzien van zijn zelfmoordplannen. In plaats daarvan trekt hij ten strijde tegen het onrecht. Een nieuw levensdoel is daar.

Recht voor zijn raap, heerlijke humor, goede plotwendingen en een fraaie, rijke schrijfstijl maken dit debuut tot een aangename verrassing. Daar komt nog bij dat Bouman uitpakt met diverse thema’s (vriendschap, relaties, seks, het leven vanuit het perspectief van de gehandicapte medemens, zelfmoord) en dit allegaartje verweeft tot een kleurrijke en boeiende kluwen.

“Ofschoon fraai verwoord gaat de gekozen metafoor voorbij aan een interessant detail: er was geen sprake van een pak. Deze clown zat namelijk in zijn nakie in de tuin te zonnen, zoals ik dat elke zonnige middag drie kwartier deed.”

Zijn personages zijn oprecht en geloofwaardig gekarakteriseerd en je kan je zonder meer voorstellen dat je hen morgen op straat tegenkomt. Ze zijn niet mooier gemaakt dan ze zijn en zowel hun goede als hun mindere plezierige kant wordt getoond, gecompleteerd met hier en daar een fijn sausje humor. Hun gevoelens en emoties weet Bouman bovendien uiterst treffend in woorden te vatten.

“O stralende parel van de Rif, ik ben zover, roep ik door de badkamerdeur nadat ik een nieuwe katheterzak aan mijn been heb geklittenband.”

Wellicht is dat verwoorden van gevoelens en emoties zelfs wel het grootste talent van deze veelzijdige Bouman en dat is knap, zeker gezien het feit dat zijn –andere- professie bestaat uit het schrijven van commerciële en informatieve artikelen, want dat is schrijven van een geheel andere orde. De auteur weet op rijke wijze te schetsen wat er zich in de innerlijke mens afspeelt, zonder zich daarbij te verliezen in superlatieven en dat maakt het extra treffend. Ook de dialogen zijn van diezelfde categorie: echt, puur en dus geloofwaardig. Het is overigens wel zaak om er als lezer de aandacht bij te houden, want er gebeurt veel en Bouman wacht niet op je….

Kortom, Bouman weet met zijn debuut te amuseren, te intrigeren en te ontroeren.

Over de auteur
Paolo Bouman is een creatieve duizendpoot. Behalve als auteur werkt hij ook als reclamemaker, blogger, journalist en fotograaf.

Uitvoering
Uitgeverij Lannoo
ISBN: 9789401474368 , 9789401474375
Paperback, 388 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water