Laatste weduwe: een heerlijk weerzien met Will en Sarah!

Laatste weduwe presenteert ons opnieuw agent Will Trent en lijkschouwer Sara Linton en wat een heerlijk weerzien. Dit keer krijgen Will en Sara te maken met de ontvoering van Michelle Spivey. De ontvoering vindt plaats terwijl Michelle aan het shoppen is met haar dochter. Een grootscheepse zoekactie mag geen soelaas bieden.

Een paar weken later worden Will en Sara opgeschrikt door het geluid van explosies. Ze gaan erop af, maar dan loopt alles volledig uit de hand: Sara wordt gekidnapt en Will moet noodgedwongen undercover. De situatie voert hen naar een afgelegen plek in de bergen, naar de vreselijke waarheid over het lot van Michelle en een moordzuchtige radicale groepering...

Ondanks het feit dat Will en Sara voor de fans van Slaughter inmiddels ‘oude bekenden’ zijn, kunnen de delen van deze reeks goed afzonderlijk van elkaar gelezen worden. Slaughter is uitstekend in staat haar nieuwe lezers te voorzien van net dát beetje extra informatie over deze twee hoofdpersonages dat zij nodig hebben om te ‘volgen’, zonder de lezers die het tweetal al kennen, te vervelen. Daar mag je overigens respect voor hebben, want Will en Sara zijn tenslotte niet alleen zakelijk gezien met elkaar verbonden, maar zijn ook in hun privéleven een koppel. Om dat voor nieuwe lezers helder te krijgen zonder voor je vaste fans in herhalingen te vallen, is lastig. Heel lastig.

“Will keek naar het wegdek. Er liep een bloedspoor van de pick-up naar de Porsche. Dus Merle had eerst bij de bestuurder gekeken en was toen teruggegaan naar zijn pick-up. Daar was niets verdachts aan. Aan de andere kant zat Sara’s intuïtie er doorgaans niet ver naast. Als zij iets vreemd vond, dan was het ook vreemd.”

Slaughter speelt weer schijnbaar moeiteloos met de diverse verhaallijnen. Het verhaal wordt enerzijds verteld vanuit de visie van Sara, dan weer vanuit dat van Will. Sommige gebeurtenissen maakt de lezer dus twee keer mee, maar dan vanuit verschillende perspectieven. De manier waarop ze dat doet geeft absoluut een extra dimensie aan het geheel. Bovendien zijn haar dialogen weer bijzonder geloofwaardig. Je zal deze auteur niet ‘betrappen’ op het verstoppen van informatie in dialogen die daar niet thuishoort.

“Ook Faith moest zich herpakken. Het kostte haar moeite de koerswijziging in het gesprek te volgen. Deze bijeenkomst ging niet over Michelle Spivey. Het ging over de Invisible Patriot Army. Een wit-racistische groepering.”

Naast het omschrijven van heftige, gewelddadige gebeurtenissen is Slaughter ook een meester in het in woorden vatten van de emoties van haar personages. Precies goed. Niet te onderkoeld en niet over the top. Ik blijf dat een gave vinden en het is er zeker een die lang niet elke auteur bezit.

Subtiel en met fijne plotwendingen neemt Slaughter haar lezers mee richting een daverende en verrassende finale. Eigenlijk zoals we van deze auteur gewend zijn.

Over de auteur
Karin Slaughter (1971) groeide op in een kleine stad in Georgia (USA) en woont tegenwoordig in Atlanta. Ze is auteur van tientallen thrillers die al jarenlang hoog op de wereldwijde bestsellerlijsten staan.

Ze is vooral bekend door haar thrillers in de Grant County- en Will Trent-reeksen, maar heeft ook enkele op zichzelf staande thrillers geschreven. Haar boeken zijn in 33 talen verschenen en wereldwijd zijn er meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht. Slaughter stelt lastige thema's aan de kaak en baseert haar thrillers altijd op waargebeurde misdaden, waarbij ze vooral geïnteresseerd is in het motief achter de misdaad. Geweld tegen vrouwen speelt een belangrijke rol in haar oeuvre. Met haar ijzingwekkende thrillers verwierf ze internationaal de titel ‘Queen of Crime’.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins