Meisje van me: mooie spanningsopbouw; prima verhaalconstructie!

Hanneke van de Water 15 november 2019
In Meisje van me vertelt Ruijters het verhaal van Tom en Amber. Het echtpaar kan geen kinderen krijgen en vinden, tot hun grote blijdschap, een draagmoeder. Geld speelt daarbij vanzelfsprekend een rol, maar dat is geen probleem voor het stel aangezien Tom de eigenaar is van de Mindset Academy, een zeer succesvol coaching bedrijf.

De zwangerschap van draagmoeder Kirsten verloopt voorspoedig en Amber en Tom zijn bij de bevalling in het ziekenhuis aanwezig. Het stel is dolblij als dochter Emma wordt geboren. Als ze hun baby de volgende ochtend willen ophalen, blijken Kirsten en Emma echter spoorloos verdwenen.

“Je weet waar ik het over heb, ging Amber door. Ze keek hem recht aan. Al drie dagen lag het op het puntje van haar tong, maar ze had niets gezegd omdat ze hem niet wilde kwetsen. Maar inmiddels was ze er helemaal klaar mee.”

De verschillende hoofdpersonages worden in het begin slechts summier geïntroduceerd en bij de meeste thrillers zou het verhaal geheel spelen rondom Tom en Amber. Ruijters introduceert echter diverse sub personages die eveneens een voorname rol in het geheel spelen. Allengs worden de rolverdeling en de karakters van de diverse spelers echter duidelijker. Dapper feit is dat Ruijters zeker niet krampachtig heeft getracht haar personages iets sympathieks mee te geven; de meesten zijn dat namelijk niet. Werkelijk alles in Meisje van me draait om macht, geld en onderdrukking.

“Alec stond op zijn werkverdieping op ooghoogte met God. Hij voelde de power door zijn lichaam stromen. Zijn macht was zo wijdverspreid, de levens die hij aanraakte zo talrijk. Hij nam dezelfde houding aan als God op de muurgrote fresco en realiseerde zich toen dat hij, net als God, de macht had om zeeën te splitsen.”

De spanning bouwt de auteur op verfijnde wijze op en de constructie van het verhaal, waarbij de hoofdpersonen om beurten aan bod komen, zit intelligent in elkaar. Ruijters voert haar lezers mee richting een fraai en verrassend plot.

Kortom, een originele en goed geconstrueerde thriller met diverse verrassende plotwendingen en boeiende personages.

Over de auteur
Ilse Ruijters (1979) schrijft psychologische thrillers. Met haar debuut, De onderkant van sneeuw, won ze de Hebban Thrillerdebuutprijs in 2015. Haar tweede boek, Later als ik dood ben, verscheen in september 2016 en belandde op de shortlist van de Gouden Strop 2017. Behalve boeken schrijft Ilse columns en artikelen en geeft ze schrijfcursussen aan het bedrijfsleven. Ook presenteert ze op de lokale omroep het programma De nieuwe bibliotheek. Ilse woont met haar man en hond in Almere.

Uitvoering
Uitgeverij Ambo Anthos