Mr. Nobody: geschreven vanuit fraai dubbelperspectief

Op een Engels strand wordt een man aangetroffen. Hij is nauwelijks aanspreekbaar en heeft geen papieren bij zich. Hij wordt naar het ziekenhuis gebracht. De belangstelling voor de mysterieuze man is groot en het verplegend personeel voelt zich op onverklaarbare wijze tot hem aangetrokken. De internationale medische experts staan voor een raadsel en de landelijke pers noemt hem Mr. Nobody. Allemaal zijn ze op zoek naar antwoorden. Wie is deze man en wat is er met hem gebeurd?

“Een kwartier later staat de patrouillewagen als enige auto op het parkeerterrein bij het strand. Het grote, met geel grind verharde terrein staat tijdens de zomervakanties tjokvol auto’s, maar is in de winter leeg en verlaten.”

Wanneer neuropsychiater Dr. Emma Lewis wordt gevraagd de patiënt te beoordelen ziet zij dat als een kans om wereldwijde bekendheid te verwerven. Zij moet daarvoor echter terug naar het dorp waar ze opgroeide en dat zij veertien jaar eerder verliet. Sindsdien heeft ze zorgvuldig alle sporen naar haar verleden uitgewist. De omgang met haar patiënt vervult haar met angst dat hij kennis heeft van hetgeen zij verborgen wil houden.

“Ik kan niet slapen. Schuldgevoelens, gedachten die door mijn hoofd malen en een overdaad aan emoties houden me wakker. En dit is pas mijn eerste dag.”

Steadman heeft haar verhaal over Mr. Nodbody geschreven vanuit dubbelperspectief. Enerzijds dat van Emma (in eerste persoon), anderzijds dat van de mysterieuze Mr. Nobody. Binnen het perspectief van deze laatste, dat geschreven is in de derde persoon, komen ook nog enkele andere personages aan de orde. Steadman doet dat kunstig. Ze wisselt van perspectief en tijdlijn zonder dat de lezer de draad kwijtraakt en dat is een kunst die niet elke auteur beheerst. Op intelligente wijze komen de verschillende tijdlijnen op goed moment bijeen.

“Onze bestemming komt in zicht: een parkeerhaven met een pad naar het strand. Daar moet hij zijn. Laat hij daar alsjeblieft zijn. Ik werp een blik op Rhoda. ‘Zodra ik uit de auto ben, rijd je weg zo hard je kan!’ Ik schreeuw om boven de wind uit te komen die door de gebroken ruit naar binnen raast.”

Steadman hanteert een fraaie, vlotte schrijfstijl. Haar personages zijn boeiend en zij weet hen goed te karakteriseren. Bovendien zijn de dialogen prima afgestemd op het personage en is de spanningsopbouw bijzonder goed gedoseerd. De extra toevoeging van de aandoening fugue is mooi verwerkt in het geheel en wordt door de auteur kundig toegelicht zonder in een droge uitleg te verzanden.

Kortom, Mr. Nobody is een intrigerend boek waarbij de auteur de spanning allengs meer op laat lopen richting een fascinerend plot.

Over de auteur
Catherine Steadman is een Engelse actrice en auteur, vooral bekend vanwege het spelen van Mabel Lane Fox in serie 5 van ITV-drama Downton Abbey. Haar debuutroman, de psychologische thriller, Something in the Water, werd in juni 2018 gepubliceerd door Simon & Schuster UK en Penguin Random House USA.

Uitvoering
Uitgeverij Karakter