Onderschat: fijne thriller die de aandacht vasthoudt tot het einde!

Hanneke van de Water 20 februari 2020
Centraal in Onderschat staat Marcia. Haar tweede huwelijk is geen succes. Haar man –Norbert- is een charismatische, zelfverzekerde directeur van een zorginstelling en beweegt zich in kringen waar Marcia zich in het geheel niet op haar plaats voelt. Ook tussen de twee echtelieden gaat het al geruime tijd niet goed. Ze leven feitelijk langs elkaar heen, en wachten af tot de ander de stekker uit het huwelijk zal trekken. Norbert houdt er vriendinnen op na en Marcia heeft een relatie met Gabriel. Eerder was zij getrouwd met Oscar, haar zakenpartner, met hem heeft zij dochter Hannah én een goede verstandhouding.

“In de namiddag reed ik naar het huis van Oscar en Desiree, in de hoop mijn dochter te treffen. We hadden nauwelijks contact gehad sinds de foto op Facebook was verschenen, maar ik kon de behoefte haar te zien niet langer wegduwen.”

Wanneer Marcia uit het niets wordt benaderd door een Fransman die haar onomwonden duidelijk maakt dat zijn baas een gesprek met haar wil, voelt Marcia zich bedreigd. Terecht zo blijkt later; de man is een crimineel die zich begeeft in het drugs- en gokcircuit. Een reeks aan onaangename ontdekkingen en gebeurtenissen volgen. Norbert wordt van fraude beschuldigd en zet haar onder druk. Via Gabriel wordt rechercheur Steven de Waard bij het geheel betrokken. Gaandeweg weet Marcia werkelijk niet meer wie ze kan vertrouwen en wie juist niet.

“Ik draaide de voordeur op slot en liep met vermoeide, trage passen naar de auto. Vanuit mijn ooghoek registreerde ik een beweging in de dichte struiken van de verwilderde tuin. Bedacht op een indringer tuurde ik een tijdje in die richting, maar ik zag niets ongewoons. Langzaam opende ik het portier van mijn auto…”

Verhoeven legt dezelfde vlotte, maar evenwel zeer zorgvuldige schrijfstijl aan de dag als die zij hanteerde in Onder invloed en Onder mijn huid. In Onderschat weet zij bovendien romantische en emotionele verwikkelingen op knappe wijze te verweven met de spanning van een ware thriller.
De taalbeleving van de auteur is van bovengemiddeld niveau. Zonder krampachtig te willen bewijzen dat ze literaire hoogstandjes aan het papier toevertrouwt overigens, en dat maakt het hoogstwaarschijnlijk juist zo goed.

De emoties van haar personages weet zij prima te verwoorden, haar karakteriseringen zijn goed en haar dialogen volkomen geloofwaardig. Op subtiele wijze weet Verhoeven zo nu en dan een wending in het verhaal aan te brengen en de spanning verder op te bouwen tot aan een uitstekend plot.

Over de auteur
Marijke Verhoeven (Groningen 1967) volgde een opleiding aan de hotelschool en werkte in de evenementenorganisatie voordat zij in 2011 besloot fulltime te gaan schrijven. Haar schrijven kenmerkt zich door een vernieuwende combinatie van spanning, sensuele romantiek en een vleugje humor. Met haar man en kinderen woont Marijke in de omgeving van Groningen.

Uitvoering
Uitgeverij Crime Compagnie