Onzichtbaar: raakt diep!

In Onzichtbaar vertelt Den Heijer het waargebeurde verhaal over een jeugd van mishandeling en verwaarlozing. Centraal in het verhaal staat Demi. Demi groeit op in een schrijnende thuissituatie met een psychisch zieke moeder en stiefvader. De situatie wordt uiteindelijk onhoudbaar en Demi wordt gedwongen te vertrekken. Ze komt terecht bij Jeroen, die in eerste instantie de rol van hulpverlener op zich neemt. Jeroen maakt echter misbruik van zijn positie en dwingt de 17-jarige Demi uiteindelijk tot het werken in een nachtclub, waardoor hij zijn schulden kan betalen. Demi komt in aanraking met lotgenoten, maar ook met de meest gewelddadige mannen...
Haar jeugd is derhalve een aaneenschakeling van traumatische gebeurtenissen. Ook hier zien we opnieuw een herhaling van zetten. Een getraumatiseerde en psychisch beschadigde moeder die niet in staat is haar kinderen een veilige jeugd te bezorgen en in vergelijkbare fouten vervalt als haar eigen ouders.
“In al die eenzaamheid hoor ik de stem van mijn moeder terwijl ze mij diep teleurgesteld aankijkt. Als je de verkeerde keuze maakt zal God uiteindelijk het touwtje doorknippen waar Hij je nu nog mee vasthoudt.”
Met Onzichtbaar levert Den Heijer een indrukwekkende roman af. Diep respect voor het feit dat zij haar verhaal met de buitenwereld heeft willen en durven delen om op die manier anderen te helpen. Zij doet dat overigens op zo’n respectvolle wijze dat het nergens over de top gaat. Juist door deze open en transparante wijze waarop Den Heijer het verhaal vertelt, raakt het des te meer. Haar schrijfstijl past overigens zeer fraai bij het geheel en zelfs haar dialogen, die bij tijd en wijlen erg dichtbij komen, zijn geloofwaardig en écht.
“De zenuwen gieren door mijn lichaam, alsof ik in een achtbaan zit en ze omroepen dat de remmen kapot zijn. Ik moet een golf van aankomend maagzuur, dat inmiddels mijn keel bereikt heeft, doorslikken. Streng roep ik mijzelf tot de orde. Vergeet niet waarom je hier bent.”
Onzichtbaar is niet alleen een aangrijpende psychologische roman, maar zal ook bij menigeen herkenning oproepen en hen troost bieden. Al die lezers die geen (brede) kennis hebben van dergelijke schrijnende situaties, zal het overigens de ogen openen. Mogelijk zal het zelfs zorgen voor herkenning van signalen in de omgeving.
Over de auteur
Jolanda den Heijer (1964) is moeder van vier kinderen. Veertig jaar geleden kwam zij vanuit een verscheurd gezin in aanraking met falende zorginstanties en zwaar psychologisch en lichamelijk misbruik. Na jarenlange innerlijke strijd heeft zij haar verhaal en het verhaal van lotgenoten opgeschreven, bedoeld als verwerking van haar verleden en resulterend in een aangrijpende psychologische roman. Met Onzichtbaar legt ze haar verleden pijnlijk bloot om hiermee slachtoffers en hulpinstanties te helpen.

Uitvoering
Uitgeverij Palmslag