Schaduwstrijder: actie en méér!

Hanneke van de Water 24 september 2019
Een Britse CIA-agente genaamd Suzanne Boyle speelt de hoofdrol in Schaduwstrijder. Wanneer Suzanne op missie is in Syrië, stuit zij op een massagraf. Deze ontdekking lijkt een link te hebben met een geheel andere zaak.

“We komen hier niet weg, schreeuwde de copiloot. Ik krijg geen contact. Hij zat nog steeds ineengedoken met de draagbare radio tussen zijn benen en hield de hoorn tegen zijn oor. De salvo’s uit de helikopter werden korter en de pauzes tussen de schoten langer. Suzanne wist wat dat kon betekenen: de schutter raakte waarschijnlijk door zijn munitie heen.”

Haar zoektocht maakt haar, en haar bondgenoten wiens hulp zij heeft ingeschakeld, al snel duidelijk dat er grotere belangen spelen. Het heeft er alle schijn van dat er wordt geaasd op een geheim wapen met een vernietigende kracht. Ziet Suzanne kans om de situatie te keren en daarmee de wereld te redden? En zijn al haar bondgenoten te vertrouwen? Je leest het in Schaduwstrijder.

Opnieuw levert Vreeswijk een verhaal af waarin actie en geweld de boventoon voeren. Toch weet de auteur meer aan zijn boeken toe te voegen dan de lezers van dit genre gewend zijn en daarmee onderscheidt hij zich met zijn Schaduwstrijder van andere actiethrillers.

Wellicht is juist de combinatie van zijn eigen ervaring in het politiewerk en zijn inspiratiebronnen (Clancy e.a.) wel ideaal om tot iets te komen dat zich van de massa onderscheidt en toch zijn geloofwaardigheid behoudt.

“Nu pas begreep Suzanne de vreemde mist die hoog boven haar hoofd en in flarden langs de maan voorbijtrok. Precies op dat moment scheerde er een granaat bovenlangs en kwam een aantal huizenblokken verderop met een doffe dreun tot ontploffing.”

Bovendien is het aangenaam om te constateren dat Vreeswijk zichzelf overduidelijk heeft overtroffen. Qua schrijfstijl is de auteur gegroeid sinds zijn vorige boek en ook de constructie van dit verhaal zit ingenieuzer in elkaar. Dat wil overigens niet veel zeggen over de kwaliteit van zijn eerdere werk, maar juist wel over dat van Schaduwstrijder.

Vreeswijk weet zijn personages goed neer te zetten, maar gaat –bij de meeste van hen- niet al te veel de diepte in. Daar zou wellicht nog wat winst te behalen zijn. De dialogen zijn natuurlijk en passen goed in het geheel. Vreeswijks’ grootste kracht ligt echter op het vlak van het opbouwen van de spanning en het toewerken naar een uitstekend plot.

Kortom, Schaduwstrijder is een fijne actiethriller en meer dan het lezen waard!

Over de auteur
Vreeswijk werkt bij de Haagse politie en is volgens zijn website agent, schrijver én spreker. Vreeswijk wist reeds op zeer jonge leeftijd dat hij auteur wilde worden. Met de reeks actiethrillers is dat gelukt.

Uitvoering
Uitgeverij LetterRijn