Schamel verbond: beste deel van de reeks

Schamel verbond is het derde en afsluitende deel van de Vergeten Vloek trilogie.

Koning Jima Revaldesh-Morane hoopt de vijand in de ruimte te verslaan aangezien grondtroepen niet zijn toegestaan. Wanneer er toch schepen landen, worden de Magii tot het uiterste beproefd. Helena moet een priester van Mage naar Berinyi halen. Ze vindt de Wan in de tempel op Chyndyro, die zich op radicale wijze verdedigen. Als haar dochters verslagen zijn, moet Helena toegeven dat haar plannen hebben gefaald. De vloek, destijds over de planeten uitgesproken door de Avatars, wordt echter pas opgeheven wanneer de strijdende partijen gaan samenwerken. Maar als Sylviana breekt met Het Quaterno, verraadt ze de Terranen, Quarandonianen en Fryeterianen. De hoop op evenwicht is vervlogen, waardoor de Avatars besluiten tot een drastische actie over te gaan.

“Intussen was Sadrach bezig om een vijfde colonne te organiseren. Sylviana wilde dat haar doelen voor Berinyi werden bereikt. De doelen die de andere leden van Het Quaterno met deze oorlog hadden, konden haar geen zier schelen.”

Gelijk de eerdere twee delen is ook Schamel verbond een spannend en meeslepend verhaal. De filmische schrijfstijl en vooral de ongebreidelde fantasie van Lime staan garant voor een uitstekende afsluiting van de trilogie. De auteur weet haar personages overigens bijzonder sterk te karakteriseren, waarbij vooral Frank, Jima en Lucian uitstekend worden neergezet.
Wat zij overigens ook goed doet is het overlaten van voldoende suggestie waardoor de lezer zelf ook aan het werk wordt gezet.

“Jima’s stem klonk schor. Het spijt me, Lucian. Daarom wilde ik dit ook eigenlijk niet vertellen. De ene keer denk ik dat de Berinezen de gevaarlijkste vijanden zijn die we kennen en de andere keer zie ik dat ze ons helpen. Waar komt die tweeslachtigheid vandaan?”

Naast de verwachte spanning en magie verweeft de auteur ook de thema’s vriendschap en ethiek op intelligente wijze in haar verhaal, zonder daarbij zweverig te worden. Mooi is overigens te kunnen constateren dat dit derde deel van de trilogie nog beter in elkaar zit dan de twee eerdere delen en dat de auteur qua schrijfstijl is gegroeid in de tussentijd.

Over de auteur
Het idee voor auteur Johanna Lime werd 'geboren' op 1 november 2011 in Sliedrecht. Achter dit pseudoniem schuilden Marjo Heijkoop en Dinie Boudestein. Na het overlijden van Boudestein, heeft Heijkoop het werk van Johanna Lime alleen voortgezet. In 2015 kwam het debuut Schimmenschuw uit bij uitgeverij Zilverbron. Hierna volgde trilogie De vergeten vloek en de volgende trilogie staat in de planning. Voor haar autobiografische verhaal over twee eigenwijze vrouwen en twee aliëns, kwam ze bij uitgeverij aquaZZ terecht.

Uitvoering
Uitgeverij Zilverbron
ISBN: 9789463082105
Paperback, 475 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent,
boekmarketeer en recensent.

Meer recensies van Hanneke van de Water