Solovlucht: indrukwekkende, psychologische roman met autobiografisch gehalte

Hanneke van de Water 10 augustus 2019
Solovlucht is (in derde druk) uitgegeven door Hamley Books, de nieuwe uitgever van Aloka Liefrink. Solovlucht is geen thriller, het genre waar de boeken van Liefrink zich doorgaans afspelen, maar een psychologische roman met autobiografische invloeden. De hoofdrol in Solovlucht is weggelegd voor Savarana Termeer, een jonge vrouw, die na een sterk ontwrichte adoptie, via enkele gewelddadige relaties in handen valt van een nietsontziende psychopaat.
Ik las dit boek al in eerste druk en las het nu, na Liefrinks’ overstap naar Hamley Books, opnieuw. Ook nu liet dit boek een onuitwisbare indruk bij mij achter. Het sterk autobiografische gehalte maakt het nóg indrukwekkender dan wanneer het zou verhalen over een ‘ander’. Bovendien dwingt het respect af dat Liefrink haar schrijnende verhaal met de wereld wil delen. Ik denk bovendien dat geen mens zó rakend dergelijke belevenissen kan beschrijven wanneer daar niet een belangrijke vorm van eigen ervaring in zit. Het boek gaat diep en raakt tot op het bot. Als lezer wil je op enig moment niets liever dan de jonge Savaranna in je armen sluiten en haar zeggen dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen, maar dat ze dan eerst de deur achter zich moet sluiten…
“Binnen keek ze Jafar aan met van die grote glinsterende ijsblauwe ogen, en beval hem naar de woonkamer te lopen. Jafar leek een standbeeld, verankerd in de vloer. Langzaam kwam ze dichterbij. Als haar ogen konden schieten dan waren we beiden morsdood geweest.”
Het feit dat Liefrink, naast het auteurschap, gesprekstherapeute is, is zeker ook van invloed op het inlevingsvermogen dat zij tentoonspreidt in Solovlucht. Zelf zegt zij dat ze het boek mede schreef voor vrouwen die in een bepaalde situatie verzeild raken en er niet over durven praten. In een interview zegt Liefrink dan ook dat ze dit boek heeft geschreven om vrouwen te laten zien dat ze kunnen ontsnappen uit een gewelddadige relatie en welke weg ze daarvoor moeten gaan. Dapper!
“Wat me nog het meest ergerde was het feit dat het leek alsof hij trots was als hij me kleineerde. Alsof hij stiekem genoot van mijn gekwelde blik, hopend op tranen die ik hem niet meer gunde. Ik had zijn tactiek door. Dé tactiek –niet eens de verfijnde vorm ervan- van een klassieke psychopaat.”
Liefrink is overigens met elk boek gegroeid qua schrijfstijl. Die werd telkens van een hoger niveau. Een dergelijke groei is mooi om te volgen en als recensent of lezer ben je dan zeer benieuwd waar dat naar toe gaat. Nu mag zonder meer gezegd worden dat de constructie van Solovlucht meer dan in orde is, de karakterisering van haar personages (niet alleen die van Savaranna) zijn van hoog niveau en haar taalbeleving is goed.
Kortom, Solovlucht is een beklijvende psychologische roman en het lezen meer dan waard.
Over de auteur
Liefrink werd in 1979 geboren in Kerala in Zuid-India. Ze verbleef de eerste negen maanden van haar leven in een weeshuis, werd geadopteerd door een Vlaams-Nederlands echtpaar en groeide vervolgens op in het Vlaamse Kempenland. Ze studeerde public relations en werkte onder andere als team- en lifecoach. Haar adoptievader was jeugdboekenauteur en gaf zijn passie voor schrijven aan haar door. Al van jongs af aan schreef Liefrink gedichten en verhalen, waarmee ze ook regelmatig prijzen won. Na de dood van haar adoptievader schreef ze een gefictionaliseerde autobiografie over adoptie, later uitgegeven als haar debuutroman met de toepasselijke titel Verweesd (2010).
Liefrink heeft inmiddels acht boeken geschreven, waarmee haar naam als auteur inmiddels stevig is gevestigd. Eerder verschenen boeken zijn:
Verweesd (2010) was haar sterk autobiografisch getinte debuutroman, Fotomodel gezocht (2011), De Passiecoach (2012), Avondmasker (2013), Onderhuids (2014) Deflo & Liefrink ( 2014) (bestseller zomer 2014), De Voyeur (2016).
Uitvoering
Uitgeverij Hamley Books