Sporen van blauw: fraaie roman met diepgang

Tamar en Richard zijn al twintig jaar elkaars geliefden. Hun leven samen kenmerkt zich door een zekere vanzelfsprekendheid. Het gaan hen goed, het gaat hun kinderen goed en toch lijken er in de loop der jaren onuitgesproken verschillen te zijn ontstaan. Ze zijn allebei veranderd, maar hun relatie bleef hetzelfde. Laat zich dat nog wel combineren?

“Allebei hadden we een paar relaties achter de rug en al pratende bleek dat we nu beiden sinds een paar maanden weer single waren. Vreemde term eigenlijk, ‘alleenstaand’, terwijl ik barst van de lieve mensen in mijn wereldje, dacht ik.”

Tamar gaat, eerst samen met een vriendin en later alleen, in Portugal op zoek naar wat voor haar de essentie van liefde en vertrouwen is. Richard wordt daardoor op zichzelf teruggeworpen en komt eveneens voor een belangrijke keuze te staan.

Sporen van blauw is een fraaie vertelling over hoe mensen in hun relatie en ten opzichte van elkaar kunnen veranderen. Natuurlijk, een mens ontwikkelt zich en dat loopt niet altijd synchroon met de ontwikkeling van die ander in de relatie. Omdat De Wilde ervoor heeft gekozen het verhaal te vertellen vanuit de visie van haar hoofdpersoon, wordt het een zeer persoonlijk relaas en komt het dichtbij. De Wilde hanteert bovendien een fijne, warme schrijfstijl die naadloos bij haar vertelling aansluit.

“We reden door het achterland van Noord-Portugal en langzaam gingen mijn verwarrende gedachten over in sprakeloos genieten. Ik raakte diep onder de indruk van de schoonheid. Het landschap zo feeëriek mooi, de ongerepte wereld met zoveel tinten groen.”

Met deze roman blijft de auteur zeker niet aan de oppervlakte. Ze graaft diep in de emoties van haar hoofdpersonage(s) en die leert de lezer dan ook goed kennen. Bovendien heeft De Wilde een fijn taalgevoel en weet ook haar dialogen een natuurlijkheid mee te geven die in positieve zin meeweegt in het algehele oordeel.

Het verhaal van Tamar en Richard zal voor velen geheel of deels herkenbaar zijn en daardoor wint het aan betekenis. Kortom, een fraaie vertelling dat een breed lezerspubliek verdient.

Over de auteur
Ina de Wilde is ‘in de zestig’ en geboren en getogen in Kampen. Sinds kort woont zij met haar man in Nunspeet. In het dagelijks leven werkt zij als bewegingsagoog en massagetherapeut, met een praktijk in Kampen.

De Wilde schrijft veel als hobby. In het verleden gaf zij in eigen beheer de dichtbundel Fluistering van woorden uit. Sporen van blauw is haar eerste roman, die vrijdag verschijnt bij uitgeverij Elikser in Leeuwarden. De roman is voor voor 16,50 euro te koop via internet en ligt fysiek bij Libris Osinga in Nunspeet en The Read Shop in Kampen.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser