Stilllhouse Lake: huiveringwekkende thriller met een uitstekende opbouw

Hanneke van de Water 21 augustus 2019
Gina is getrouwd met Mel en samen hebben zij twee kinderen. Gina is tevreden met haar leven en haar huwelijk. Wanneer er echter op zekere dag, door een bizarre stuurfout, een auto de gevel van de garage van het gezin torpedeert en daarmee openlegt wat er in de garage gebeurt, verandert haar leven in een nachtmerrie. De ‘hobby’ die Mel in de garage uitoefende, blijkt een geheel andere dan hij haar voorhield. Haar man blijkt een meedogenloze seriemoordenaar…

De publieke opinie is niet mals. Men gaat er vanuit dat Gina wel heeft móeten weten wat haar man uitspookte en zij wordt bestempeld als zijn medeplichtige. Ze wordt bedreigd en verguisd. Gina heeft geen andere keuze dan te vluchten en met haar kinderen, onder andere namen, elders haar heil te zoeken. Haar belagers weten haar echter telkens weer te vinden en wanneer dat gebeurt, vertrekken ze weer. Gina alias Gwen Proctor, verandert van een teruggetrokken huisvrouw in een moeder die door het vuur gaat voor haar kinderen. Wanneer ze terechtkomen in het afgelegen Stillhouse Lake lijkt het geruime tijd rustig te blijven. Maar net als Gwen zich op haar gemak begint te voelen, wordt er een lichaam gevonden in het meer en komen er dreigende brieven van een maar al te bekend adres…

“Ik heb geleerd niemand te vertrouwen. Nooit en te nimmer. Ik zit de hele avond achter de computer om zo veel mogelijk te weten te komen over Sam Cade, die inderdaad een luchtmacht veteraan met ervaring in Afghanistan blijkt te zijn.”

Stillhouse Lake is een huiveringwekkende thriller die allengs aan spanning wint. Die opbouw is door Caine uitstekend gedaan. Haar personages zijn bovendien boeiend en goed gekarakteriseerd. Haar dialogen zijn prima uitgewerkt en bevatten nergens informatie die er niet in thuishoren. De telkens terugkerende worstelingen van Gwen/Gina om haar kinderen enige stabiliteit in hun leven te geven, of toch maar weer vluchten, is voelbaar en derhalve uitstekend in woorden gevat.

“Ik hoor sirenes in de verte. De politie is onderweg. Het dode meisje dobbert nog steeds op het water, en haar haar draait en kringelt als trage rookpluimpjes. De roeiboot beweegt zich nu van me af en vaart op de steiger af; de visser is uiteindelijk uit zijn trance ontwaakt.”

Tenslotte dient vermeld te worden dat de omschrijvingen van de omgeving werkelijk heel goed zijn. Zoals Caine het omschrijft, zie je het voor je! Kortom, Stillhouse Lake is een uitstekende thriller!

Over de auteur
Rachel Caine is een pseudoniem van Roxanne Longstreet Conrad, een Amerikaanse auteur van sciencefiction, fantasy, mysterie, suspense en horrorromans. Daarnaast publiceert zij media-tie-in-romans onder de naam Julie Fortune.

Uitvoering
Uitgeverij Karakter